Facebook Twitter YouTube RSS Mail Instagram
Menu

Jak mimozemšťan Alza ukradl Tomáškovy křížalky

      16. 1. 2014
Jak mimozemšťan Alza ukradl Tomáškovy křížalky

Vydělávající si teenager v útlém věku, úspěšná, v podstatě reklamní kampaň na Facebooku a relativně velká mediální pozornost jsou aspekty, které mohou rozproudit zajímavou diskuzi. Když se do všeho navíc vloží společnost s několikamiliardovým obratem, která chce dělat PR, vznikne téma. Poslechněte si příběh pracovitého Tomáška, který si vlastní pílí vydělal na vysněný počítač, a mimozemšťana, jenž se na Tomáškově úspěchu rozhodl svézt svůj zelený zadek. 

Rozporuplné reakce za sebou v naší redakci nechalo včerejší rozhodnutí internetového obchodu Alza.cz věnovat dvanáctiletému Tomášovi počítač zdarma. Internetový řetězec se tak rozhodl učinit ve chvíli, kdy si na něj mladý pracovitý kluk vydělal sám. Důvodem teoreticky může být podivná filantropie marketérů z Alzy. Spíše to má ale spojitost s tím, že Facebooková stránka Tomáškovy křížalky čítá přes 9 000 fanoušků a sám Tomáš Vejmola je v pomyslném středu mediálního zájmu. Tato situace je o to zajímavější, že téma přesahuje rámec „dobrých a špatných“ reklamních rozhodnutí a zasahuje do oblasti morálky, správné výchovy a využívání dětí v marketingu.

alza fb

 

Jak by se zachovali Rockyho fanoušci, kdyby mu organizátoři utkání hodili k nohám vítězný boxerský pás těsně před tím, než Italský hřebec nastoupí do ringu? Jak by bylo jemu samotnému, když dřel jako blázen, a proti všem okolnostem se dostal do formy, ve které mohl vyhrát sám a bez cizí pomoci? Takový konec by asi každého fanouška zklamal. Obdobně může skončit i příběh Tomáška a jeho křížalek.

Dvanáctiletý chlapec Tomáš na Facebooku rozjel prodej domácích křížal, aby si mohl koupit počítač s dobrou grafickou kartou a hrát na něm hry. Vypočítal si, kolik musí vyrobit a poslat pytlíčků křížal (cena 40 Kč za kus) a pragmatickou úvahou došel k závěru, že si za první utržené peníze nakoupí další sušičky, aby byl produktivnější. Baťa by byl pyšný.

K Tomáškově velké pracovitosti se přidala jeho neobyčejně úspěšná komunikace na Facebooku. Upřímný, jednoduchý a velmi slušný způsob psaní příspěvků a komentářů, roztomilost fotografií, samostatné vytváření videí a jedinečnost nápadu ho vynesly do středu uživatelského a posléze mediálního zájmu. Napsaly o něm například servery idnes.cz nebo Extra.cz. Tomáš se objevil i v Televizních novinách.

Pochvalné reakce občas zastínila neveselá událost. Tou bylo například nahlášení Facebookové stránky kvůli Tomášově věku (uživatelé musí být starší 13 let a nedostatečný věk zakladatele stránky někdo nahlásil). Někdy se objevil kritický až závistivě nepřejícný komentář. Přes všechna „příkoří“ se Tomáš dostal k vysněnému cíli, kdy měl vyděláno na svůj počítač s dobrou grafickou kartou. Ve stejné chvíli zveřejnila Alza své rozhodnutí dát ho Tomáškovi zadarmo.

Jaké sdělení Alza vysílá? 

Takhle podobně jsem začínal. Ať Ti počítač slouží a nezapomeň na školu! :-)“ vzkazuje Tomášovi zelený mimozemšťan na Facebookové stránce Alzy. Na příběhu šikovného dvanáctiletého kluka se tak svezl největší obchod s elektronikou u nás.

Vedle pochybného využití dítěte k vlastním marketingovým účelům udělala Alza ještě jednu chybu. Svým rozhodnutím darovat Tomášovi to, o co celou dobu usiloval, připravila celé jeho snažení o ono motivační kouzlo, které v sobě neslo. Ojedinělý nápad, nevídaná píle a správná komunikace byly oním poselstvím Tomáškových křížalek. Příběh měl končit fotografií šťastného chlapce a jeho nového počítače, který si pořídil za peníze, co si sám vydělal.

Tomáš dětem vysílal zprávu, že není správné pouze nastavit ruku, říct prosím a dostat to, po čem jen touží. Alza poselství změnila na „staňte se slavnými a až potom nastavte ruku“.

Co mohl mimozemšťan udělat jinak a líp

Snaha Alzy svézt se na mediálním zájmu Tomáškových křížalek je pochybná. Marketéři navíc měli mnohem šťastnější varianty, které by nepohřbily onu kouzelnou motivaci. Mohli Tomášovi nabídnout slevu, mohli říct, že mu darují počítač ve dvojnásobné hodnotě částky, kterou si do určitého data vydělá, nebo mu koupit skvělou moderní sušičku a podpořit ho tak v jeho činnosti. Mohli také udělat něco úplně jiného a věnovat počítač nějakému potřebnému dítěti nebo dětskému domovu a odvolat se na to, že je Tomáš inspiroval. Oni si zvolili asi tu nejhorší možnou variantu.

Pokud je vám nyní Alzy líto, můžete se přihlásit do jejich týmu a zkusit přispět ke zlepšení činnosti „elektra z Holešovic“. Na Jobs.cz visí hned několik inzerátů.

zdroj: http://www.jobs.cz

zdroj: http://www.jobs.cz

Nutno podotknout, že pro nás je Tomáš Vejmola se svým dětským projektem stále inspirující frajer, kterému ze srdce přejeme úspěch. Komunikaci by se od něj mohla učit nejedna velká společnost, například Alza. Na závěr je třeba zmínit, že reakce internetové veřejnosti jsou v podstatě výlučně pozitivní. Zahrňte nás tedy komentáři a řekněte, jak se na celou věc díváte z perspektivy, kterou jsme nabídli v tomto článku.

Zdroje:

https://www.facebook.com/alza.cz?fref=ts

http://www.jobs.cz

https://www.facebook.com/tomaskovikrizalky

 

Jak citovat tento článek:

SYSLOVÁ, Kateřina. Jak mimozemšťan Alza ukradl Tomáškovy křížalky. Markething.cz [online]. 2014 [cit. 2014-01-16]. Dostupné z: http://www.markething.cz/jak-mimozemstan-alza-ukradl-tomaskovy-krizalky.

Absolvovala bakalářský obor Marketingová komunikace a PR na IKSŽ FSV UK. Zajímá se o komiksy, filmy, festivaly a další nedůležité popkulturní věci.