Facebook Twitter YouTube RSS Mail Instagram
Menu

Instant Articles – čtěte články rovnou na Facebooku

      12. 12. 2015
Instant Articles – čtěte články rovnou na Facebooku

V době, kdy rychlost načítání stránek rozhoduje o tom, zda si zajímavý článek přečtete, nebo ne, přichází Facebook s funkcí Instant Articles, která by naši cestu k obsahu měla dramaticky zkrátit a zpříjemnit. Jak to ale bývá, čistě z altruistických pohnutek to modrý gigant nedělá.

Instant Articles navazují myšlenkově na samostatnou aplikaci Facebook Paper, která si kladla za cíl přetvořit zeď uživatele v poutavý magazín složený z příspěvků přátel a stránek, které sleduje. V našich zeměpisných šířkách jsme ji ani nemohli vyzkoušet a v USA ji podle analytiků z comScore používá měsíčně 119 tisíc lidí. To je oproti jedné a půl miliardě aktivních uživatelů Facebooku vskutku nicotné číslo. Hlavní myšlenka však zůstala. Naservírovat zájemcům graficky skvěle zpracovaný obsah, pro který nebudou muset někam na web, nýbrž ho získají rovnou v aplikaci.

Sledujete-li stránky The New York Times, Buzzfeed nebo The Washington Post, mohli jste si všimnout článků označených ikonou blesku v pravém horním rohu, podle které Instant Articles poznáte. Pokud jste odkaz otevřeli, neocitli jste se v prohlížeči, nýbrž na „nové stránce“ aplikace, kde už čekal krásně naformátovaný článek o klesajících čínských investicích v Nigérii nebo 25 nejvtipnějších sportovních tweetů roku 2015. Z pohledu uživatele není novince co vytknout, zvlášť když se jedním tahem může vrátit zpět na svou zeď a pokračovat v prohlížení.

Jak poznáte Instant article?

Jak poznáte Instant article?

 

Více čtenářů, ale i omezení

Taková se novinka zdá být z pohledu vydavatelů. Hlavní přínos je ve snížení „bounce rate“ webu. Facebook tvrdí, že průměrná doba, kterou člověk stráví načítáním stránky, je 8 vteřin. Tento čas se umístěním obsahu na servery samotné sociální sítě podařilo až 10 x zkrátit. Elegantní prostředí zároveň povede k vyšší spokojenosti čtenářů a jejich většímu zapojení. Na druhou stranu, snaha o udržení uživatele v jednom prostředí, na které je zvyklý, může být ze strany poskytovatelů brána jako negativum. Jakmile si totiž pár Instant Articles přečtete, zjistíte, že vzhledově vypadají hodně podobně.

Jednoduchá optimalizace pro mobilní telefony.

Jednoduchá optimalizace pro mobilní telefony.

Obsahují např. logo svého výrobce, ale na první pohled jsou jeden jako druhý. Nejenže bude těžší rozlišit, jaký článek od koho pochází, ale zároveň vydavatelé musí svůj obsah uzpůsobit tak, aby vyhovoval pravidlům Facebooku. Třeba na 500 slov textu je povolen pouze jeden banner o velikosti 320 x 250 pixelů. Zároveň jsou zapovězeny různé rich media animace.

 

Facebook vydělá na reklamě

I v Instant Articles se totiž zobrazuje klasická bannerová reklama. V praxi platí, že pokud si vydavatel sám shání a domlouvá inzerenty, Facebook mu ponechá 100 % příjmů. V čem se tedy schovává potenciální zisk? S tím jak se novinka bude šířit, bude narůstat počet vydavatelů, kteří reklamy nasmlouvané nemají, ale obvykle se spoléhají na AdSense od Googlu. Pro ten ale logicky na Facebooku není místo a prázdný prostor modrý gigant zaplní svou vlastní inzercí, ze které si nechá 30 % příjmů (pro srovnání AdSense si nechává 32 %). Další výhodou pro Facebook je, že návštěvník neodejde někam na web, ale po dočtení článku se snáze (a proto pravděpodobněji) vrátí zpátky na Facebook newsfeed a bude pokračovat v prohlížení.

Není ale cena externí platformy za rychlejší načtení pro autora příliš vysoká?

Není ale cena externí platformy za rychlejší načtení pro autora příliš vysoká?

Čím víc lidí bude konzumovat obsah v prostředí Facebooku a méně navštěvovat samotné externí stránky, tím větší starosti by si měl Google dělat. 20 % jeho příjmů je totiž založeno právě na reklamách AdSense. Pokud začnou padat počty zhlédnutí, logicky bude následovat i pokles příjmů.

Vypadá to, že Instant Articles mají potenciál změnit způsob, jakým konzumujeme internetový obsah v telefonu. Prioritou se stává rychlost a uživatelská přívětivost, ve které již náročné reklamy zpomalující načítání stránek i samotný přístroj nemají místo. Důkazem tohoto trendu je i open source Accelerated Mobile Pages Project, kterým na  Instant Articles reaguje samotný Google.

Jak citovat tento článek?

MACHYTKA, Matěj. Instant Articles – zprávy si přečtete rovnou na Facebooku. Ondřej KOLEK editor. In: Markething [online],  2015. ISSN 1805 – 4991. Dostupné z http://www.markething.cz/instant-articles-zpravy-si-prectete-rovnou-na-facebooku

Zdroje:

náhledový obrázek: http://www.wired.com/2015/10/facebooks-instant-articles-comes-to-all-iphones/#slide-1

http://www.fool.com/investing/general/2015/05/19/facebook-instant-articles-are-a-bigger-threat-to-g.aspx

http://www.fool.com/investing/general/2015/09/30/facebook-inc-recruits-more-publishers-for-instant.aspx

http://www.wired.com/2015/10/how-facebook-turned-unloved-paper-into-instant-articles/

https://instantarticles.fb.com

http://techcrunch.com/2015/05/12/facebook-instant-articles/#.ci2xfq:cBBZ