Markething.czMarkething

menu

zavřít

Influencer ušitý na míru

Autor článku

Milovnice módy, červenýho vína a černýho kafe a humoru. Studentka 2. ročníku MKPR.

6. října 2019

Ještě donedávna se za influencera považoval člověk, jenž svými názory, postoji a myšlenkami dokáže ovlivnit druhé lidi. Dnes je ale první část této definice minulostí, influencer už totiž vůbec nemusí být skutečný člověk. Díky poptávce po influencerech a nutnosti najít toho pravého se vynořil nový trend – toho ideálního si můžete prostě vytvořit.

Virtuální influencer je uměle vytvořený marketingový produkt, jenž má přitáhnout co nejvíce reakcí. Na sociálních sítích se prezentuje jako klasický influencer přidávající svoje outfity, obědy a denní aktivity. Jediný rozdíl je v tom, že ten virtuální existuje jen a pouze na sociálních sítích. Jeho dokonalá postava, obličej a přátelé jsou vytvořeny softwarem.

A co je na něm tak atraktivního? Všechno. Virtuální influencer je soubor všech kvalit, jež na skutečných lidech obdivujeme – dokonalá postava, husté vlasy, velké oči, dokonalý make-up a outfit dle nejnovějších trendů. Skuteční lidé občas mohou šlápnout vedle, což u těchto uměle vytvořených hvězd nehrozí.

Ve spolupráci s virtuálním influencerem se značky navíc nemusí obávat, že spolupráce budou v budoucnu litovat například kvůli skandálům, které se občas skutečným influencerům a celebritám nevyhnou. Počítačem tvoření lidé zkrátka nemají osobní život, ze kterého by skandál mohl vzejít. 

Výhodnější varianta

Když v roce 2017 uzavřeli tvůrci první virtuální influencerky obchod za téměř 3 miliardy, bylo jasno. Virtuální influenceři jsou rozhodně více než „legrační Sims postavičky” nebo „šílený sociální experiment”. 

Najme-li si firma na spolupráci živého influencera, musí často nafotit několik set fotek, které následně prožene postprodukcí a nakonec vybere pár, se kterými dále pracuje. Celý tento proces je jak časově, tak finančně velmi náročný. S virtuálním influencerem se proces značně zkrátí, stačí si jen nadiktovat jaký outfit, make-up, pózu a výraz tváře si představujete a za pár dní je dokonalá kampaň na světě.

Margot, Shudu a Zhi v kampani #BalmainArmy pro módní dům Balmain

Virtuální celebrity, seznamte se

Kdo tedy světu virtuálních celebrit kraluje a kdo by určitě neměl ujít vaší pozornosti?

Nejznámější virtuální influencerkou je Lil Miquela, vytvořená v roce 2016 a pyšnící se více než 1,6 miliony sledujících. Za 3 roky její existence navázala tato 19letá pihatá kráska z Los Angeles spolupráce, o kterých by se mnoha lidským influencerům mohlo jen zdát – například s módními domy Chanel, Fendi, Versace či Burberry. Mimo módu se „věnuje” i zpěvu a s jejím debutovým singlem „Not Mine” se dostala do top 10 virálních hitů na Spotify v roce 2017. Times ji dokonce zařadil mezi nejvlivnější lidi na Internetu v roce 2018.

Ze stejné dílny vzešel i Miquely mužský protějšek Blawko22, jehož typickým rysem je moderní rouška přes ústa. Na Instagramu „život” tohoto atraktivního potetovaného a stylového mladého influencera sleduje přes 138 000 uživatelů. 

Za zmínku stojí i profil Bermudy, jeho kontroverzní bývalé přítelkyně, která se netají svými pro-Trumpovskými politickými názory. Bermuda na svém Instagramu ukazuje svůj dokonalý život, dokonalou postavu, vlasy a outfity (které se nebojí z obchodu ukrást a následně se pochlubit snímkem z vězení). 

Bermuda, Blawko a Lil Miquela

Další významnou virtuální influencerkou je Shudu, o které už jsme na Markethingu psali. Vytvořil ji londýnský módní fotograf Cameron James Wilson, který je, na rozdíl od jím stvořené modelky, bílé rasy, kvůli čemuž se na něj svalila vlna kritiky. Tato modelka tmavé pleti má téměř 200 000 sledujících a proslavila ji značka Fenty Beauty, když si ji zřejmě spletla se skutečnou zákaznicí a repostovala její fotku, kde „zkoušela” nový odstín rtěnky z dílny úspěšné zpěvačky. Poté se společně s Margot a Zhi stala součástí #BalmainArmy – kampaně s virtuálními modelkami módního domu Balmain

Za zmínku stojí i Noonoouri, která svých 300 000 sledujících fascinuje naprosto panenkovským vzezřením. Nelidská podoba jí ale nezabránila v tom, aby navázala spolupráci s Dior Cosmetics a ukázala se v arabském Harper’s Bazaar.

Noonoouri a Shudu

Propojení virtuality s realitou

Nejen virtuální influenceři jsou důkazem toho, že online svět zastává v našich životech velkou a důležitou roli. Svědčí o tom třeba i fakt, že součástí Olympijských her 2024 se nově stanou právě videohry. Na tuto skutečnost poukázala značka Calvin Klein s kampaní #MYCALVINS, kde se po boku Shawna Mendese, Noaha Centinea a Kendall Jenner ukázala Lil Miquela. Konkrétně ve videoklipu, kde políbí supermodelku Bellu Hadid. 19-year-old robot Lil Miquela blurs the lines of truth and fiction with Bella Hadid. Is this a dream or real?” komentuje video Calvin Klein. Stírá se opravdu hranice mezi pravdou a fikcí? 

Bella Hadid a Lil Miquela v kampani #MYCALVINS pro Calvin Klein

Virtuální reprezentant

V květnu „spatřila” světlo světa Jedy Vales, která reprezentuje stránku YouPorn.com. Stránka s videi pro dospělé si slibuje, že díky Jedy zlepší komunikaci s uživateli. „Těším se na to, že se stanu hlavním zdrojem informací o stránce, zatímco budu mít aktivní roli v tvoření budoucnosti porno průmyslu,” komentuje svou novou profesi Vales. Jestli je to chytrý tah, nebo jen chabý pokus o inovativnost, prozradí až nadcházející měsíce – cílem je nasbírat 1 milion sledujících, což virtuální influencerka hodlá oslavit participací v jednom z videí a jeho následném uveřejnění právě na YouPorn.com.

Jedy Vales ve svém oblíbeném topu

Interview se zeleným plátnem

O svou práci by se ale neměli strachovat jen influenceři. Ukázalo se, že virtuální postavičky hravě zvládnou vést i plnohodnotný rozhovor. Lil Miquela se toho zhostila s podporou Apple Music v rámci letošního hudebního festivalu Coachella, kde vyzpovídala například zpěváka J Baldvina, písničkářku King Princess nebo rappera JPEGMAFIA. Můžeme se tedy v budoucnu těšit na Carpool Karaoke či Tonight Show hostované právě jedním z virtuálních influencerů?

JPEGMAFIA a Lil Miquela na Coachelle 2019

Rebelský Colonel

Za zmínku stojí určitě i influencer Colonel Sanders, který byl vytvořen přímo svou značkou. KFC vytvořilo virtuální kopii samotného zakladatele řetězce Kentucky Fried Chicken, který převzal oficiální Instagram a nejde ho nemilovat. Je vtipný, potetovaný a ze všeho nejraději si dělá srandu z klasických influencerů. Teda pokud zrovna neletí svým soukromým tryskáčem, nebrázdí ulice na motorce s jinými slavnými influencery nebo neposiluje svou fyzickou i emoční kondici v posilovně. Jeho charismatu si začaly všímat i další značky, a tak už byl Colonel součástí kampaně propagující matrace Casper nebo oblíbený nápoj Dr. Pepper. Nutno podotknout, že na rozdíl od lidských influencerů má každou spolupráci alespoň řádně označenou. A KFC tak vytvořilo nástroj, jak využívat svůj Instagram nejen k promování vlastního brandu, ale i k nenásilným spolupracím s jinými značkami. 

Colonel Sanders

Ať už nám výše zmíněné případy přijdou komické, strašidelné nebo jako vystřižené ze seriálu Black Mirror, jedno je jasné – influencer marketing prochází změnou, která se dotkne všech lidí, kteří se v této oblasti pohybují.

Sledující i firmy se pomalu ale jistě distancují od influencerů, kteří nejsou autentičtí a propagují desítky produktů měsíčně. Paradoxem je, že ona autentičnost je čím dál tím více vyhledávána právě u influencerů vytvořených z nul a jedniček. A společnost spěje do doby, kdy bude svět na sociálních sítích pod nadvládou uměle vytvořených dokonalých figurek.

Jak citovat tento článek?

JOŠTOVÁ Josefína. Influencer ušitý na míru. Jan VOHRALÍK, editor. In: Markething [online], rok [cit. 2019-09-15].  ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: http://markething.cz/influencer-usity-na-miru

Zdroje:

https://www.focus-age.cz/m-journal/aktuality/miquela-sousa-ma-na-instagramu-pres-620-tisic-fanousku–jenze-je-to-avatar__s288x13541.html

https://www.businessinsider.com/virtual-influencers-versus-bloggers-celebrities-social-media-2019-6

https://interestingengineering.com/9-virtual-influencers-taking-over-the-internet

https://www.businessoffashion.com/articles/intelligence/meeting-fashions-first-computer-generated-influencer-lil-miquela-sousa?utm_source=DesignTAXI&utm_medium=DesignTAXI&utm_term=DesignTAXI&utm_content=DesignTAXI&utm_campaign=DesignTAXI

https://i-d.vice.com/en_uk/article/mb83qb/bella-hadid-lil-miquela-calvin-klein-campaign 

https://www.adweek.com/digital/youporn-launches-the-first-x-rated-virtual-influencer/
https://www.adweek.com/creativity/kfc-created-a-virtual-influencer-colonel-sanders-mocking-marketings-newest-odd-trend/