Markething.czMarkething

menu

zavřít

Amerika nemůže dýchat a značky přispěchají na pomoc

Autor článku

3. června 2020

Ještě před pár dny zely ulice velkých amerických měst prázdnotou kvůli pandemii koronaviru. Dnes je tomu naopak – v ulicích se bouří lidé všech věkových skupin a barev kůže, vzduchem létají flašky s vodou nebo gumové náboje, hoří auta a silnice lemují vymlácené výlohy obchodů. Z transparentů, plakátů, potagovaných aut nebo vagónů metra křičí jedno jméno: George Floyd. Jméno, které přimělo mnohdy apolitické světové značky zaujmout stanovisko.

„Nemůžu dýchat!” byla poslední slova šestačtyřicetiletého afroameričana George Floyda, který se 25. května 2020 stal další z mnoha obětí policejní brutality. Zabil ho Minneapolský strážník Derek Chauvin, který mu po dobu 9 minut kolenem klečel na krku i přesto, že byl Floyd v poutech a ochotný spolupracovat. Reagovat přestal už po 6 minutách. Hodinu nato byl oficiálně prohlášen za mrtvého. 

Zabití George Floyda odstartovalo vlnu protestů.

Takový osud afroamerických občanů bohužel není v USA ojedinělým případem, tentokrát byl však celý incident zachycen na kameru – video se neuvěřitelnou rychlostí začalo šířit na všech sociálních sítích (s hashtagy #GeorgeFloyd, #ICantBreathe #BlackLivesMatter aj.) a odstartovalo vlnu několikadenních protestů po celých Spojených státech. 

Amerika v plamenech.

Silence is violence, nebo mlčeti zlato?

Nejen běžní uživatelé Twitteru či Instagramu se na svých profilech vyjadřují k rasové opresi a k neadekvátnímu chování mnoha amerických policistů. Potichu ale tentokrát nezůstaly ani nejznámější světové značky.

Nike se svým videem Until We All Win vybízí lidi k akci: „Don’t sit back and be silent. Let’s all be part of the change.” Zároveň alternoval svůj slavný slogan na „For once – don’t do it.” 

Zasloužil si tím i retweet od největšího konkurenta na trhu firmy Adidas s komentářem „Together is how we move forward. ⁣Together is how we make change.”

V dobách krize mohou i největší konkurenti táhnout za jeden provaz.

Naopak obrovské kritice čelí módní domy a značky za svou nečinnost – například populární výrobce sportovního oblečení Hollister nebo Chanel, který uspořádal v rámci týdne módy v roce 2014 falešný protest: „Měli jste čas a peníze na imitaci protestu, ale nedokážete podpořit lidská práva v protestech, které se teď reálně dějí?!” ptají se fanoušci tradiční módní značky.

Falešný protest značky Chanel na Fashion Weeku v roce 2014

Mnoho influencerů a značek se přidalo k akci #blackouttuesday, jejímž cílem je na jeden den pouze naslouchat, reflektovat a hledat cesty k potřebným změnám ve společnosti. Proto dnes někteří uzavřeli své obchody či e-shopy a zároveň svůj byznys nepromují online.

Zpěvačka Rihanna pro dnešek vypnula e-shopy všech třech svých značek.

Vyjádření solidarity přichází od firem, známých osobností i médií.

Hashtag #BlackLivesMatter trenduje na Instagramu a k dnešnímu dni pod ním najdete už přes 14 milionů příspěvků.

Ze zábavního průmyslu se jako jeden z prvních vyjádřil k situaci Netflix, který svou zprávu sdílel na všechny své platformy (Twitter, všechny jejich Facebooky a desítky instagramových profilů pro každý jejich seriál). Ve feedu se tak jejich zpráva opakovaně objevila všem jejich milionům sledujícím. V dalších hodinách stejným způsobem zareagovaly i Hulu, Disney a Amazon. Ne u všech se však jejich stanovisko setkalo s tak dobrou odezvou. Například Disney byl v komentářích kritizován za svou rasistickou historii a nedostatek proaktivního chování, které by například černošským hercům a tvůrcům zajistilo inkluzi v Hollywoodu.Jejich reakce se tak často daly vyložit jako mnohem povrchnější oproti Netflixu, který dlouhodobě propaguje rovnost v Hollywoodu s kampaní Strong Black Lead. Ta má zajišťovat, že se na jejich platformu bude dostávat více černošských herců ve významných rolích, které jim jsou jinde nabízeny méně.

Update: Společnost Walt Disney zřejmě v reakci na kritiku 3. června 2020 oznámila, že daruje 5 milionů dolarů neziskovým organizacím, které v USA bojují za rovnoprávný přístup ve společnosti. V kontrastu s 18 miliardami dolarů, které Disney od začátku tohoto roku vydělalo, se však nejedná o nějak závratnou částku.

Netflix otevřeně podporuje hnutí Black Lives Matter.

Hudební streamovací služba Spotify vyjádřila solidaritu a na svoji hlavní stránku umístila playlist #BlackLivesMatter.

Pozadu nezůstala ani společnost Sony, která na sociálních sítích oznámila, že kvůli aktuální situaci odsouvá připravovanou událost k představení her na Playstation 5. 

Reakce platforem

Sociální síť Twitter je jedním z hlavních zdrojů aktuálních informací o nepokojích a snaží se filtrovat zavádějící názory svou novou funkcí, která označuje sporný obsah.

Twitter označuje tweety prezidenta USA Donalda Trumpa za sporné.

Naopak aplikace Tik Tok několik dní skrývala všechna videa s hashtagy #BlackLivesMatter nebo #GeorgeFloyd, což poté označila za technickou závadu. V případě Tik Toku se však podobný postup nevyskytl poprvé (naposledy byl obviněn za skrývání videí informujících o Ujgurech), a tak mnoho uživatelů o pravdivosti této informace právem pochybuje. 

Anonymous znovu na scéně

Situace donutila vystoupit ze stínů i nejvýznamnější hackerskou skupinu Anonymous. Skupina Anonymous protestovala například proti praktikám scientologie či islámského státu a úspěšně se nabourala například do serverů Universal Studios, FBI nebo Bílého domu.  

Tři dny po událostech z Minneapolis zveřejnila skupina video, ve kterém vzkazuje: „We are Legion. We do not forgive. We do not forget. Expect us,” a které jen přes víkend nasbíralo téměř 3 miliony shlédnutí.

Do protestů se zapojila i hackerská skupina Anonymous .

Následně přestala fungovat webová stránka města Minneapolis a Minneapolské policejní stanice a byly zveřejněny e-mailové adresy s hesly všech minneaposlkých policistů. Z vysílaček Chicagské policie se místo informací o protestech linuly tóny americké hip hopové písně „Fuck tha Police”. Mezitím Anonymous na svém Twitter účtu informuje lidi o situacích z amerických měst a navádí je, aby si všechny informace důkladně ověřovali a nenechali se oklamat americkou rasovou propagandou.

Americká policie používá gumové náboje a slzný plyn.

Nestrannost už nestačí

Lidem dochází trpělivost a značky z toho tentokrát už nevybruslí nestranností a mlčením. Vyhrocená situace nutí společnosti, které si doteď udržovaly od politických a sociálních témat odstup, k reakci. K reakci, jež může být pro mnoho z nich přelomová – lidé už nestrpí ignoraci, pokrytectví a prázdná slova nedoprovázená akcemi a od značek a influencerů s tak obrovským dosahem se dožadují vyjádření stanoviska a především mentální i finanční podpory.

Jak citovat tento článek?

JOŠTOVÁ Josefína, VOHRALÍK Jan, VOKOUN Michal. Amerika nemůže dýchat a značky přispěchají na pomoc. KUBŮ Karolína, editor. In: Markething [online], 2020.  ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: http://markething.cz/icantbreathe

Zdroje

https://www.bbc.com/news/world-us-canada-52861726

https://www.hotnewhiphop.com/tiktok-accused-of-censoring-black-lives-matter-and-george-floyd-hashtag-news.111412.html

https://time.com/5845880/anonymous-minneapolis-police-hack/

https://www.vox.com/identities/2020/5/31/21276013/police-targeted-journalists-covering-george-floyd-protests

https://www.insider.com/police-arrest-and-brutalize-journalists-covering-george-floyd-protests-2020-5

https://cpj.org/2020/05/cpj-condemns-targeting-of-journalists-covering-protests-across-the-u-s/

Přečtěte si také