Facebook Twitter YouTube RSS Mail Instagram
Menu

Hudebník Deadmau5 vs. světové značky

      8. 1. 2015
Hudebník Deadmau5 vs. světové značky

Fenomén muže, známého unikátní hudební tvorbou, ostrým jazykem a svou typickou helmou připomínající mrtvou myš, přesáhl hranice světa EDM. Deadmau5, vlastním jménem Joel Zimmerman, má potenciál prodávat a táhnout, čehož si všimly už i velké světové firmy a korporace, které neváhají s kanadským producentem a DJem spojit síly k propagaci svých produktů a šíření jeho tvorby. Jsou ale dvě společnosti, které mu nemůžou přijít na jméno.

Joel Zimmerman experimentoval s hudbou už od svých 13 let, ale teprve v roce 2005 se mu povedlo prorazit s jeho první studiovou deskou Get Scraped. Po jeho úspěšném debutu následovalo dalších 6 studiových alb, několik nominací na cenu Grammy, založení vlastního Mau5trap labelu a spolupráce se značkami jako Nokia, Puma, Microsoft, Sony, Honda, Wynn či Sonos. V posledním roce se dostal do sporu s hned dvěma velkými jmény, Ferrari a Disney.

Jeden příklad za všechny, hotel Wynn z Las Vegas, který provozuje věhlasný XS, oznamuje netradičním způsobem myšákovo vystoupení:

Mau5head

Logo, které Joel v pozdních 90. letech vymyslel a vyprojektoval ve 3D, jej provází dodnes. Hlavu mrtvé myši doplňují dvě velké uši, vypouklé oči a široký úsměv. Jeho záměrem bylo, aby se logo stalo ikonou jeho tvorby. Využil ji na téměř všech přebalech svých alb a sám při vystoupeních nosí jednu z na zakázku vyrobených myších hlav.

Oficiální logo Mau5head

Oficiální logo Mau5head (zdroj: twitter.com/deadmau5)

Provozuje i svůj vlastní merchandising – od triček, mikin, přívěsků, až po obrazy, figurky a sluchátka. Logo se usmívá z každé myslitelné pozice a v nejrůznějších tvarech. Objevilo se v samostatných kolekcích firem Puma a Neff, kde zdobilo oblečení, čepice a boty. Své místo má i v PC hrách Goat Simulator, Ghosts ‚n DJs a Minecraft. Ve 30 zemích světa již má své logo opatřeno ochrannou známkou a v letošním roce si zažádal o ochrannou známku v USA. Narazil však na problém.

Deadmau5 vs. Disney

Poté, co Zimmerman podal návrh na registraci ochranné známky na území USA, zareagovalo Disney rychle a velmi tvrdě. Pozastavilo proces registrace a publikovala dokument o 171 stranách, ve kterém tvrdí, že logo je příliš podobné myšákovi Mickeymu a tím pádem poškozuje společnost Disney jako takovou. Kdekdo by před zápasem s obří společností stáhl ocas mezi nohy a utekl, ne však deadmau5. Prostřednictvím Twitteru vydal krátké a výstižné prohlášení: „Lawyer up Mickey“.

Cover Fantasie s deadmau5em

Cover Fantasie s deadmau5em (zdroj: twitter.com/deadmau5)

Na oplátku poslal právníkům Disney upozornění, že nelegálně používají jeden z jeho největších hitů, Ghost ‚n Stuff, jako součást videí ze série „Mickey Re-micks“. Firma reagovala prohlášením, že hudba je řádně licencovaná.

Deadmau5 tvoří hudbu, ale rovněž prodává trička, čepice, hrníčky apod. Je možné, že se Disney zachtělo zisků z jeho prodeje? Jaký je vlastně důvod tohoto sporu, když Disney zároveň Zimmermanovi nabídla spolupráci na tvorbě hudby pro jejich projekt Fantasia? To se uvidí v nadcházející právní bitvě.

Deadmau5 vs. Ferrari

Joel, jakožto milovník rychlých supersportů, se zúčastnil milionářského závodu Gumball 3000. Řídil své Ferrari 458 Italia. Na tom by nebylo nic zvláštního, kdyby ovšem nebyl celý vůz zabalený v tyrkysové fólii s poletujícím memem známé Nyan Cat. Celý vůz byl příznačně pojmenován Purrari.

deadmau5 se svým Purrari

deadmau5 se svým Purrari během závodu Gumball 3000 (zdroj: twitter.com/deadmau5)

Vůz slavil obrovský úspěch u fanoušků, vznikla k němu originální mau5head a hlavně díky němu vyhrál deadmau5 cenu Spirit of Gumball. Méně se však líbil zástupcům Ferrari, kteří hudebníkovi zaslali dopis, ve kterém požadovali odstranění fólie, značky Purrari a navrácení auta do původního stavu. Ještě před odstraněním fólie však stihl vůz vydražit v charitativní aukci.

Reakce firmy Nissan ke kauze Purrari

Reakce firmy Nissan ke kauze Purrari (zdroj: twitter.com/Nissan)

Z hlediska PR se příležitosti skvěle chopila firma Nissan, která zdarma nabídla svůj sportovní model GTR s již nainstalovanou Nyan Cat fólií.

Publicita zdarma

Deadmau5 si vyvinul zvláštní talent pro brandjacking. Tím, že sebe profiluje jako utlačovaného, získává nad velkými firmami výhodu. Vyzývá je na souboj, nejde jim na ruku a tím posiluje svou vlastní značku na jejich úkor za všeobecné podpory svých fanoušků. Proč ho tak milují?

 

Splněný sen mladého fanouška

Splněný sen mladého fanouška (zdroj: twitter.com/Draw4Deadmau5)

Vytvoř hordu a změň svět

Zimmermanův vztah k fanouškům je ojedinělý. Komunikuje skrze velkou řadu sociálních sítí, z nichž nejoblíbenější je myšákův proslavený Twitter, mikroblogová síť Tumblr a hudební platforma Soundcloud. Nechce být „nedotknutelný“ jako ostatní celebrity. Žije svůj sen se svými fanoušky, se svojí hordou. Deadmau5 se o svou „druhou“ rodinu téměř otcovsky stará, např. když byl jeden z jeho fanoušků cestou z vystoupení napaden, těžce zraněn a okraden o všechno své vybavení potřebné k djingu, neváhal a zaslal mu zbrusu nový MacBook, Ableton (program na tvorbu hudby) a 2 nové DJ systémy.

Zimmermanova vlastní sociální síť

Zimmermanova vlastní sociální síť (zdroj: live.deadmau5.com)

Na svém twitterovém účtu má kolem 3 mil. fanoušků a jeho facebookový účet jich má téměř 10 mil. Zimmerman dokonce provozuje svoji vlastní sociální síť, live.deadmau5.com, kde přidává fotky, videa, dělí se s fanoušky o svou nevydanou hudební tvorbu a komunikuje prostřednictvím chatu a livestreamů.

Jeho originálním nápadem je rovněž série Coffe Run, ve které volně konverzuje s různými umělci, celebritami, nebo třeba se starostou Toronta. Celá show se odehrává v Joelově Ferrari 458 Italia, kde po celém interiéru rozmístěné kamery GoPro nahrávají aktuální dění. Většinou se jedná o cestu z předměstí do prodejny kávy Tim Hortons, kterou deadmau5 nadevše miluje a témata konverzací jsou různorodá.

Chytrá reklama kávového řetězce? Jeho videa mají na YouTube průměrně přes 300 tisíc zhlédnutí, nemusí umělce vyplácet a jejich káva je propagována skrz myšákův Twitter i Facebook? Kdo ví, je však jasné, že deadmau5 je jejich velmi oblíbeným zákazníkem.

Zdroje a čtěte dále:

Náhledový obrázek: Drew Ressler, Deadmau5 @ House Of Blues, CC BY NC ND

http://www.marketingmagazine.co.uk/article/1314502/marketers-learn-deadmau5s-brandjacking-antics

http://www.earlytorise.com/marketing-lessons-from-deadmau5/

http://www.scpr.org/news/2014/11/05/47876/trademark-law-why-disney-is-fighting-canadian-dj-d/

Jak citovat tento článek:

KOPÁČEK, Jakub. Hudebník Deadmau5 vs. světové značky. Markething [online] 7 ledna 2015 [cit.2015-01-07]. Dostupné z: http://www.markething.cz/hudebnik-deadmau5-vs-svetove-znacky

Student 1. ročníku Marketingové komunikace a PR. Zajímá se o mobilní technologie, svět vodních dýmek a gastronomii. Ve volném čase rád čte, pokuřuje z vodní dýmky, lyžuje, jezdí na in-line bruslích a vaří.