Facebook Twitter YouTube RSS Mail Instagram
Menu

Future of Digital: Nahradí nás umělá inteligence?

      18. 11. 2017
Future of Digital: Nahradí nás umělá inteligence?

Ve středu 15. listopadu se v pražských Holešovicích konala konference Future of Digital, kterou uspořádala agentura Fragile Media ve spolupráci se svými partnery. Program se věnoval budoucnosti digitálního marketingu, využití umělé inteligence (AI) v online marketingu nebo užití virtuální reality v komunikaci se zákazníkem.

Konferenci otevřel Jan Bednář ze společnosti Google, který se ve své prezentaci zaměřil na machine learning. Ten je podle Bednáře budoucností digitálního marketingu, protože umožňuje počítačovému systému se učit a zefektivnit tak schopnost se přizpůsobit změnám okolního prostředí. Jako příklad machine learningu uvedl Překladač Google, který už funguje pouze na principu strojového učení. To lze ale využít i v marketingu, například v AdWords, kde Bednář doporučuje nový atribuční model DDA (Data-Driven Attribution), jehož užíváním se nedá takřka nic ztratit a navíc bude rozhodně efektivnější než atribuce Last Click (tlačítko „Kupte teď“).

Petr Bednář o Google Atribuci, která je zatím ve fázi testování.

Jana Bednáře vystřídal CEO Fragile Media Daniel Kafka, který posluchače seznámil s historií umělé intelegence a jejím využití v onlinu. Po krátké exkurzi do minulosti a definici umělé inteligence (= to, co má napodobit člověka) připomněl rok 1966, kdy byl vytvořen chatbot ELIZA, který jako první prošel Turingovým testem a dokázal tak, že se umělá inteligence skutečně chová inteligentně. V období expertních systémů v 70. a 80. letech nastal útlum umělé inteligence a dalšího rozmachu se jí dostalo až v letech devadesátých, kdy se šachovému superpočítači Deep Blue postaveném firmou IBM podařilo porazit šachového velmistra Garri Kasparova. Další zlom pak přichází v roce 2011, kdy počítač od IBM, Watson, rozdrtil ostatní lidské protivníky ve hře Jeopardy. O pět let později počítačový program AlphaGo od Google zvítězil nad Lee Sedolem v extrémně náročné hře Go. Tyto skutečnosti podle Kafky nasvědčují k tomu, že lidstvo stojí před dramatickou změnou, která povede k obrovskému boomu celého odvětví. Triviální úkoly jako rozpoznávání zvířat, které umělé inteligenci dělalo vždy problémy, se dá naučit podle neuronových sítí. Toto učení pak dalo za vznik GNMT, metajazyku Google Translate nebo pomohlo k rozponávání řeči díky Microsoftu. Podle Kafky taktéž nastává rozvoj tzv. osobních asistentů, které lze rovněž využít v marketingu, ať už se jedná o nástroj Wordsmith, který dokáže z obrovského množství dat sepsat tiskovou zprávu nebo o systém AMPER, který vám poskládá hudbu na sociální sítě dle žánru.

Daniel Kafka o využívání umělé inteligence v marketingu.

Následně nastoupil na pódium Jiří Štěpán z Etnetera Active, který účastníky konference seznámil právě s výhodami užívání neuronových sítí. Štěpán je považuje za velmi přínosné, protože dokáží zpracovat neustále se zvětšující obrovské množství dat, které by jinak nikdo nezanalyzoval. Umělou inteligenci v tomto případě nepovažuje za bezchybnou, nicméně se jedná o machine learning, který se neustále učí a již v současné době například lépe segmentuje skupiny a může ušetřit náklady na e-shop.

Jiří Štěpán o neuronových sítích.

Po krátké pauze vystoupil Martin Petrovický z Etnetera, který odskočil z neuronových sítí k virtuální realitě. Boom užívání virtuální reality, který odstartovala firma Oculus Rift v roce 2014, zapříčinil, že do VR začalo investovat čím dál více firem jako Lenovo, HTC nebo HP. Díky tomu Petrovický očekává, že až sto milionů uživatelů bude k nakupování využívat VR v nadcházejících třech letech, i když vzhledem k praktičnosti bude stále vést smartphone. Virtuální realita má obrovský potenciál do budoucna, jelikož dokáže věci opravit, sestavit, ukázat a v neposlední řadě i zlepšit. Využít se dá samozřejmě i v marketingové komunikaci.

Posledními hosty konference byli Milan Průcha z Pixman a Ivan Kroutil z Appsatori. Tématem jejich prezentace byla tzv. chytrá prodejna, kterou lze využít například pro retail. Dokáže totiž rychle a jednoduše realizovat  kampaně na prodejnách díky počítačovému zařízení ChromeBox a ChromeBit a navíc umí kampaně připravit i na nadcházející dny. Taktéž dokáže vše změřit – kolik nákupů provedli muži, kolik ženy, celkový počet nákupů, apod. Pro zajímavost musíme podotknout, že koncept takového chytrého obchodu představil v loňském roce Amazon. Svou první prodejnu Amazon Go, která ještě není přístupná veřejnosti, testuje v Seattlu. Jak by vlastně takové nakupování budoucnosti fungovalo, představil Amazon v následujícím videu:

Konference Future of Digital upozornila na to, že marketingová komunikace se díky vývoji umělé inteligence a virtuální realitě může ubírat mnoha novými směry, které zákazníkům ještě více usnadní nakupování. Co víc, možná v budoucnu dokáže AI zefektivnit a posléze nahradit celé marketingové oddělení. O svou práci v agentuře se ale nemusíme obávat… Zatím.

K tomuto tématu doporučujeme zhlédnout nové video od Voxu

Why the rise of the robots won’t mean the end of work.

 

Jak citovat tento článek?

HONC, Martin. Future of Digital: Nahradí nás umělá inteligence?. Radoslav PENKOV, editor. In: Markething [online],  2017. ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: http://markething.cz/future-of-digital

Zdroje

http://www.fragile.cz/future-of-digital/

Student MKPR na UK. Má rád sushi a hudbu. Taky filmy.