Facebook Twitter YouTube RSS Mail Instagram
Menu

“fak” aneb Co dělá reklamní agentura, když je jinde okurková sezóna?

      11. 8. 2017
“fak” aneb Co dělá reklamní agentura, když je jinde okurková sezóna?

I v kreativní branži je léto obdobím mírného útlumu, který se však dá nenásilně využít k mnoha příjemným věcem. Na první pohled nenápadně, v důsledku však zásadně, dokážou letní atmosféru zužitkovat kolegové z německých agentur — ať už k vlastnímu PR, podpoře týmového ducha či dnes často skloňovanému employer brandingu. Příkladem za všechny je největší fotbalový turnaj reklamních agentur na světě, který letos zval na „FAC (čti fuck) tvýho života“.

Největší fotbalovou událost reklamního světa pořádá Werbefußballverband e.V. (Reklamní fotbalová federace)

FAC (Football Agency Cup) oslavil své třicáté  výročí 21. – 23. 7. 2017 v Hamburku. Celkem 3 500 marketéru a kreativců z celého Německa se dvěma speciálně vypravenými vlaky sjelo do severoněmecké metropole. Cestující „jižního vlaku“ vyjížděli v pátek v 6:03 z Mnichova, další kolegové z Kolína nad Rýnem v 10:01, aby strávili i 18 hodin nejen v party-vagónu. Již zde totiž začíná soutěž o nejlepší motto, kostýmy, ale také „nekončící“ reklamní prostor. Například agentura Publicis Pixelpark rozdávala aperitivy, pivo, preclíčky a další lahůdky. Vše obrandované aktuálně vypsanými pozicemi a kontakty.  Jiní účastníci prostě jen pobíhali po vlaku v nadměrných zlatých kápích s logem na zádech. Vítězem „brandingového klání“ se však již před samotným turnajem stal McCann z Frankfurtu se svým „Haka“ teasrem.


Turnaj sám o sobě probíhá tradičně. Soutěžní víkend je slavnostně zahájen na páteční party, sobota je věnována fotbalu a soutěži roztlesávaček. Na rozdíl od fotbalu, kde jde čistě o skóre, má soutěž cheerleaders pravidelně i přidanou hodnotu. Vystoupení aspirující na první místo musí nabídnout více než jen široké úsměvy a krásná těla. Vítězná sestava z agentury Leo Burnett se letos vyjádřila k stále aktuálnímu tématu mexické zdi Donalda Trumpa.

Závěrečná část sobotního programu se nese ve znamení galavečera, tzv. Players Night. Letos se hamburské dostihové závodiště díky průchozím kontejnerům a cirkusovým stanům proměnilo v mraveniště kreativního světa. Pódium s monstrózní LED obrazovkou pak poctilo vítězný týmu Scholz & Friends a na dalších 8 hodin se proměnilo v DJ stage.

Dekorování vítezného tymu roztleskávacek. Zdroj: Hakim Derouiche

A k čemu je takový FAC dobrý? V době, kdy je více času, mají kreativci prostor dělat to, co je opravdu baví. Netlačí je globální launch produktu, opoždění dodavatelé ani včerejší deadliny. Mohou se uvolnit a nahlédnout za okraj talíře. Soustředit se na to, co je posune dál, aniž by je omezovaly KPI’s nebo záliby klientovy manželky.

Na zpáteční cestě v party-vagónu se k FACu vyjádřil i Christian Giegerich z Geometry Global: „Pracujeme pravidelně přes 12 hodin denně, ale zaplaceno dostaneme sotva za polovinu. Taková zdravotní sestra pracuje stejně a dostane sotva polovinu toho, co my. Je to trochu boj s větrnými mlýny. Marketing a agentury mají prostě mizernou image. Zevnitř i zvenku. A pak někomu vysvětluj, že jsem Digital Account Director…“

Krátce a fakticky: Marketing, reklamu ani média jako taková neevidují úřady práce většiny zemí Evropy, natož aby se tyto obory objevily ve výzkumech prestiže zaměstnání. Kolegové novináři se v průzkumech AV ČR pravidelně umísťují ve čtvrté čtvrtině hodnocených.

A co si myslíte o práci v marketingu vy?

Sečteno a podrženo, v letě se dá velmi dobře lenošit, ale také se dá lenošit aktivně. Nemusí jít o sportovní party víkend ani o pozérská videa. Sebeprezentace (nejen) českých agentur zažívá již déle než dva měsíce stav, kterému se v němčině říká Sauregurkenzeit, neboli čas kyselých okurek. Hezky česky by se řeklo: „Kovářova kobyla chodí bosa.“ V době, kdy se kreativní branže po celé Evropě potýká s nedostatkem zájemců o studium kreativních oborů, ale i o samotná pracovní místa v agenturách, a nadnárodní koncerny skupují malé agentury, by se právě tyto měly zamyslet nad tím, co udělat pro zatraktivnění svého pracovního prostředí. Nemluvě pak o zvýšení povědomí o marketingu, kreativě i reklamě samotných.

Inspirace k řešení je všude kolem: interaktivní kampaně pro stážisty, strategické řízení HR, velkorysá PR gesta, jednoduchá pravidla interní komunikace i FAC.  Jen je třeba ji umět zpracovat. To se ve většině evropských zemí paradoxně daří více bankám a poradenským firmám než reklamním agenturám, což je smutné.

 

P. S.: FAC, tehdy zvaný BAC (Bauer Agency Cup), si mohou pamětníci pamatovat i z Prahy. V roce 2007 oslavilo toto fotbalové klání své dvacetiny právě v české metropoli.

 

Jak citovat tento článek?
SABATKOVA, Jana Daniela. “fak” aneb Co dělá reklamní agentura, když je jinde okurková sezóna?. Michal Režný, editor. In: Markething [online],  2017. ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: fak-aneb-co-dela-reklamni-agentura-kdyz-je-jinde-okurkova-sezona

Absolventka oboru Marketingová komunikace a PR na FSV UK. Aktuálně žije v Německu, pracuje v kreativní agentuře a dělá kampaně pro letadýlka. Má ale ráda i autíčka, výzkum a etické otázky všeho druhu. Miluje pražskou kavárnu a Jeffa Koonse.