Facebook Twitter YouTube RSS Mail Instagram
Menu

Dominik Feri: První český politický youtuber

      5. 2. 2017
Dominik Feri: První český politický youtuber

Otázky nebudou vtipné ani trefné, zato ve velkém množství. Touhle parafrází na Dominikovu knihu jsme rozhovor začali. Portfolio činností Dominika Feriho je široké a my jsme se společně zaměřili na jeho dvě nejnovější. Především na to, že počátkem roku 2017 se Dominik pustil na dráhu youtubera. V rozhovoru se dočtete, co ho k tomu vedlo, o čem je takový politický youtubering a jak je na tom naše YouTube scéna v porovnání s americkou. No, a taky se možná dozvíte, jaké jsou odpovědi na pár otázek, na které jste se vždy chtěli Dominika zeptat.

Politik, student práv, influencer, Sudeťák a nově i autor knihy a youtuber. Co všechno ještě je Dominik Feri?

Jenom když jsi to řekl, tak už mi trnulo, protože influencer je to uplně nejhorší slovo. Influencer má v sobě, aspoň teda pro mě, opravdu silný negativní konotace. Pro vymezení slova influencer vymyslel Michal Zlatkovský slovo ekvivalentní – české a velmi puristické, a sice “vlivník”. Takže jestli něco, tak vlivník.

Feri

Vlivník Dominik Feri. Foto: Marek Musil

Dneska na mě po telefonu křičela jedna paní, jak dokážu tohle všechno stíhat. Je zřejmý, že pro mnoho lidí je to naprosto nepochopitelný. Velkou měrou je to daný tím, že když máš rodinu, když máš hodně závazků, tak sleduješ jen ten cíl, jak uživit tu rodinu, zabezpečit ji a tak dále. Zatímco když jsi mladej, tak tyhle věci neřešíš. Jako mladej člověk zvládneš pracovat 16 hodin denně, nebo něco dělat, být aktivní. Ale myslím, že tak, jak je to teď, to není na věky. Ještě tak dva tři roky a pak se toho vzdám na úkor práv, protože já chci právo opravdu dělat.

Je nějaká sociální síť, na které nejsi, nebo jsi, ale neaktivní?

Pinterest třeba. Protože nejsem idiot nebo hipsterka. Nebo Tumblr. Nejsem moc aktivní na LinkedInu, což je něco, co bych měl asi zlepšit, protože tam ty nárusty jsou velký, co se uživatelských preferencí týče. Ten by byl svým způsobem zajímavej.

Nejaktivnější jsem samozřejmě na Facebooku, i když poslední dobou si začínám uvědomovat, že musím “diverzifikovat svoje portfolium” a jet na více sociálních sítích. Nejenom kvůli zachytávání jiný cílovky, ale i s ohledem na to, aby ty sociální sítě působily nějakým způsobem synergicky. Což se ukazuje, že jsem měl dělat dávno. Protože teď, díky YouTube, mi přibylo hodně lidí na Instagramu, díky Instagramu, kde jsem teď hodně aktivní, mi přibylo víc lidí na Facebooku, a takhle se to celý prolíná.

Ale takový ty alternativní sociální sítě, který v Česku nejsou tak rozšířený, jako je Tumblr, Pinterest nebo Google+, tak na těch opravdu nejsem.

Dobře. A i přes to, že jsi aktivní na tolika sociálních sítích, jsi začal tvořit něco na YouTube a doplnil tak svoji komunikaci?

To, že je ohromnej trend v natáčení videí jako ve formě, to je zjevný. To jsem nějakým způsobem už přijímal, nějaký videa už jsem natočil, byť spíš zábavný než politický.

Třeba video ve vaně?

Třeba. Ale bylo jasný, že k tomu (produkci obsahu na YouTube, pozn. redaktora) dřív nebo pozdějc dojde. Otázkou bylo řešení trvanlivosti obsahu, aby se dobře dohledával. To pro mě znamenalo nějakým způsobem formulovat názory, které se ve změti komentářů, statusů a glos na Facebooku ztratí, a to ne na Facebooku, ale na Youtube. A to nikoliv z toho důvodu, že bych chtěl sledovat youtubery, ale protože vím, že když si člověk vyhledá můj kanál, tak si bude moct pustit to, co jsem natočil před rokem a může to být pořád aktuální. A můžu tam i já samozřejmě sledovat nějakou genezi a následnej vývoj.


Řekl bys, že jsi politický youtuber?

Tady trochu narážíme stejně jako u influencera na možné negativní konotace slova youtuber. Ale ano, dalo by se říct, že jsem politický youtuber. V Americe naprosto běžný termín, v Česku vůbec ne. Politickým youtuberem se nemůže stát normální youtuber z ničeho nic. Když se podíváš na americký YouTube, tak tam najdeš videa ryze osvětová ve smyslu toho, že ti tam popíší uprchlickou krizi krásně graficky a v bodech. Pak jsou tam kanály jako ty český, prostě klasickej shitposting viz Pewdiepie apod. A pak jsou tam kanály, který jsou nějakým způsobem názorový. Tenhle model není na tom malym českym trhu průchozí. A já, když jsem to chtěl nějak vzít do české podoby, tak jsem věděl, že to bude muset být kompilát více věcí – vtipný jak obsahem, tak formou, vzdělávací, a to nejenom z hlediska společenského prospěchu a nějakého mého altruismu a s ohledem na vzdělávací aktivity, ale musí to být vzdělávací, aby lidi pochopili i nějaký vtipy, který tam velmi často říkám. No a zároveň by to mělo být nějak názorový. Z počátku jenom trochu, ale časem by to mělo být názorový víc.


V Česku se zdá, že si youtubeři žijou v nějaký svojí komerční bublině. A já se jim nedivím. Politika byznysu škodí tak strašně moc, zejména u nich, že kdyby okázale prezentovali to, že podporujou Andreje Babiše, Sobotku nebo kohokoliv jinýho, tak těch zakázek budou samozřejmě mít míň, merche prodaj míň, rodiče zakážou svým dětem, aby šly na Utubering.

Možná ale nastane nějaká politická emancipace youtuberů. Ve smyslu toho, že FattyPillow neřekne “běžte volit”, ale “běžte volit tady toho, jeho názory jsou zajímavý”, to je podle mě velmi pravděpodobný. Mohlo by to nastat v souvislosti s prezidentskou volbou, protože v Americe se to stalo, že ta scéna se probudila, celebrity se probudily a najednou měl každej názor na uplně všechno. Volby za rok budou takovým testem, jestli česká YouTube scéna překročí svůj stín a začne být společensky aktivní. Myslim si, že jo. Už s ohledem na to, jak dorůstá cílovka.

Před chvíli jsi říkal, že volby a konkrétně tedy volba prezidenta příští rok budou nebo by mohly být hodně stěžejní pro český YouTube. Myslíš si, že se v tu chvíli můžou ukázat nové tváře, které do aktuálního dění budou mluvit?

Bezesporu. To je na těch prezidentských volbách krásný. Můžou mít zajímavé společenské dozvuky. Lidi na ně začnou reagovat, začnou tvořit. Zároveň je krásný, že je to nestranický. Že Zemana můžeš volit i jako člen TOP09, Horáčka můžeš podporovat i jako volič Babiše. To si myslím, že může být to, co rozkreje tu neprostupnou hranici mezi byznysem, což YouTube je, a politikou. Takže nový lidi a novej obsah, rozhodně. Protože reálně kampaně začnou v březnu. Zeman oznámí, jestli jo, nebo ne. Objeví se další kandidáti a každý den bude na co reagovat. I v souvislosti se sněmovními volbami bude o čem tvořit.

Setkal jsi se už s Hroty týdne Konstantina Sulimenka? Podle mě je to dost slušný pokus o politický obsah nebo spíše názorový obsah s nějakým společenským přesahem.

To mi přijde super. Je to prostě John Oliver v českym hávu. Vtipy dobrý, líbí se mi řekněme komisní posez a vyjadřování. To, že je to takový úřednický, trošku anglický. Pak je otázkou, jak moc to oslovuje, protože ty čísla nemá moc dobrý.

Ale pak příkladem něčeho, co je po mým soudu velmi dobrý, je Markéta Adamová, která politický videa natáčí poměrně dlouhou dobu. Ona natáčí něco, co se jmenuje Markéta Backstage, a tím, jak je poslankyně, tak ukazuje zákulisí Poslanecké sněmovny, vyjadřuje se k rozpočtu, a je to super. Ty videa mají na YouTube ale nějakých 60 zhlédnutí, což je zároveň i chyba strany (TOP 09, pozn. redaktora), že to nedokáže dostatečně zpropagovat a dostat mezi cílovku.

Pak je otázka, jestli ve svém věku dokáže svojí tvorbou ještě dosáhnout na lidi ve věku 16 – 25. Jestli náhodou tou největší kvalitativní výhodou není, že člověk je mladej, má ještě dost kamarádů, který mu to budou šířit a zároveň vědí, co od něj čekat, a přijde jim to takový přirozený. Když bych sám byl o 15 let starší a v každým mým postu by nebyl nějakej debilní vtip, tak ty lidi by to brali s nějakým odstupem a nenašli by si k tomu tak rychle cestu.

Zmiňoval jsi, že jsi poslední dobou mnohem aktivnější na Instagramu. Proč teď, co tě na Instagramu najednou tak láká?

Já mám dojem, že Instagram se teď hrozně rozjede. Stejně jako Hillary dřív tlačila Snapchat hodně, tak teď si myslím, že se v rámci politickýho marketingu hodně rozjede Instagram. Míč vykopl Tomio Okamura, který si ho založil cca tři dny nazpátek (v době rozhovoru, pozn. redaktora). Mně Instagram dává strašnej smysl. Z hlediska politickýho marketingu je velká touha po civilním obsahu ze strany lidí. Na Instagramu je mnohem přirozenější a mnohem dostupnější než na Facebooku, kde to tak nějak pořád působí trochu formálně. Když stránka Andrej Babiš nahraje fotku ve svetru z průhonickýho sídla Babiše, tak to vypadá jistě příjemně. Na druhou stranu na tom Instagramu, který je navíc mobilní platforma, tak je to takové příjemnější, lepší, a myslím si, že to dost lidí začne využívat. Brzo si myslím, že se začnou připojovat i strany, protože vidět, že ten člověk není jenom debilní politik, neosobní, neupřímnej, ale i člověk, kterej tam hodí něco soukromýho – “byl jsem venčit psa”, tak to by ty lidi mohlo nějakym způsobem bavit. A pak to taky souvisí s levnější reklamou a obecně s touhou po mladejch hlasech. Protože nízká volební účast, která je teď snad někde kolem 25 % (v krajských volbách, pozn. redaktora), se i takhle může zlepšit.

dítě

A photo posted by Dominik Feri (@choco_afro) on

 

Jednoduchý příklad je to, že před rokem, kdy se umožnilo psaní na Instagramu (soukromé zprávy, pozn. redaktora), tak to nikdo nedělal, ale teď už je to velmi rozšířené. Dokonce, když potkám nějaký studenty z gymplu, tak mi řeknou, ať jim “to pošlu na Instagramu”.

“Pokud ti došly kondomy, řekni že jsi youtuber. Je to přirozená antikoncepce.” Tohle je citace z tvojí knihy. Už jsi řekl, že jsi youtuber. Takže teď řikáš, že nejsi sexy?

No jasně. A nikdo si o mě neopře ani běžky.

Tak je taky příjemný, že moje cílová skupina, co se týče žen, je starší. Takže nehrozí to, že by za mnou přišla dvanáctiletá holka a řekla “chci si koupit tvojí mikinu a jít s tebou ven”.

Jak vznikl nápad na knížku Tak jsme lajkovali?

Prvopočátek byl ten, že cca před rokem mě oslovili z Albatrosu, abych něco napsal. Jim se osvědčil koncept Zibura, protože tím, jak je ta osobnost silná na sociálních sítích, tak se to samozřejmě umenší v nákladech na propagaci, atd. A zároveň mají lidi pocit, že ten člověk má co říct, že má smysl si tu knížku koupit. A pak tam nastává propojení, který je podle mě velmi důležitý na všech úrovních politickýho marketingu, korporátního marketingu,… A to je propojení sociálních sítí a něčeho hmatatelnýho, co může existovat ve veřejném prostoru, což ta knížka splňuje a může tak fungovat.

big_tak-jsme-lajkovali-UG2-313489

Dominikova prvotina – Tak jsme lajkovali

Já jsem pak hodně řešil, co by to mohlo být. Jestli Sudety nebo jestli by to mohlo být něco o sociálních sítích, a nakonec jsem v touze po záznamu doby napsal Tak jsme lajkovali. Opravdu ta knížka je podle mě teď téměř bezcenná, pokud je člověk sám o sobě aktivní, pohybuje se na internetu, tak si sám všechny informace najde. Ale za pár by mohla nabrat úplně jiný a nedomýšlený významy a smysly. Můžeš si na ni třeba za 20 let zavzpomínat. “Jojo, tehdá a tamten, a ten už je mrtvej, ten má hnusnou ženskou tlustou a tak.” Takže to je smysl knihy. Je strukturovaná do rozhovorů s jednotlivejma osobnostma českýho internetu a pak jsou tam nějaký moje statusy a vtípky. Bejt vtipnej 500krát za sebou, to je peklo. I na Facebooku je to pro mě poslední dobou těžký. Všechno se okouká. Všechno kromě sexu a antisemitismu se okouká.

Nikomu nedoporučuju bejt soustavně vtipnej. Myslim si ale, že dokážeš tak ze 30 % odhadnout, co ty lidi bude bavit. Když napíšeš do statusu Babica, Kryštof, Babiš, Zeman nebo chlast, tak to ty lidi bude bavit. I kdybys nechtěl, tak to nabere nějakej dosah.

Kdyby sis měl vybrat nějakou aféru, kterou by měla skončit tvoje politická kariéra ve velkým stylu, která by to byla? Hypoteticky.

Milostnej poměr s členkou jiný politický strany. S nějakou komunistkou, pěknou komunistkou. To si myslím, že by hodně lidí nerozdejchalo. To je takovej ten správnej morální poklesek. Stejně jako natočit porno. Což teda upřímně ne. Já vlastně porno nenatočim z prostýho důvodu. Protože jsem brutálně nevzhlednej.

Pár rychlejch otázek. Zrzka nebo černoška?

Zrzka.

Náplavka nebo Stalin?

Náplavka.

Carrie Kirsten nebo Fattynka?

Fattynka. Nejlepší Fattyho počin.

Máš nějaké falešné účty na Facebooku?

Nemám.

Jan Plavec nebo Mike je pán?

Já jsem člověk, kterej by se velmi rád posouval dopředu.

Jak citovat tento článek?

DOSKOČIL, Ondřej, HRIVŇÁK, Adam, ed. Dominik Feri: První český politický youtuber. Markething.cz [online]. 2017 [cit. 2017-02-05]. Dostupné z: http://www.markething.cz/?p=24384&preview=true

Zdroje

Náhledové foto: Marek Musil

Student 3. ročníku oboru Marketingová komunikace a PR. Má rád malá chlupatá koťátka, ženy a gin s tonikem a okurkou. Toho času zástupce šéfredaktora Markething.cz.