Markething.czMarkething

menu

zavřít

DietPraha: Český módní svět pod dohledem

Autor článku

Milovnice módy, červenýho vína a černýho kafe a humoru. Studentka 2. ročníku MKPR.

1. června 2019

Pokud nejste v nablýskaném světě módy nováčkem, určitě znáte instagramový účet diet_prada. Říká vám ale něco i diet_praha? Oslovili jsme tvůrce této české obdoby a zjistili více o profilu, který dělá vrásky na čele nejednomu českému návrháři.

Původní účet diet_prada anonymně založila v prosinci roku 2014 dvojice Tony Liu and Lindsey Schuyler. Od té doby nasbíral účet 1,3 milionu sledujících, mezi které se řadí i osobnosti jako Rita Ora a Bella Hadid nebo účty módních domů Versace a Dior. Z řad českých osobností diet_pradu sleduje například šéfredaktorka Vogue Andrea Běhounková či slovenská návrhářka Dominika Kozáková. Čím si tento profil zasloužil tolik pozornosti?

Účet vtipně, ale velmi přesně a průkazně poukazuje na módní kousky, které jsou si až podezřele podobné. Smlsnout si se nebojí ani na nejznámějších módních návrhářích a domech a v bezpečí není ani zdánlivě nedotknutelný klan Jenner-Kardashianových.

Karl Lagerfeld a tepláky + podobnost kampaně Saint Laurent a Celine

Třpytivé podobnosti u rodiny Jenner-Kardashianových

Pozornosti Tonyho a Lindsay neujdou ani podezřele náhodné podobnosti mimo návrhářské kolekce. Například umění, jež si Hailee Steinfield přivlastnila na MTV European Music Awards 2018 jim velmi připomnělo ikonický moment z přehlídky S/S 1999. I společné fotografie Kylie Jenner a Travise Scotta pro časopis GQ v nich vyvolaly pocit, že už je někde viděli.

Ikonický moment z přehlídky Alexandera McQueena a EMAs 2018

Inspirace při focení Kylie Jenner a Travise Scotta pro GQ

Prada versus Praha

Ani ne 2 týdny po nejvýznamnější módní události v Čechách Mercedes-Benz Prague Fashion Weeku spatřil světlo instagramového světa účet dietpraha. I když má na svém profilu zatím jen 12 fotek, už teď je jasné, že inspirace populárním profilem Tonyho a Lindsey nespočívá pouze v názvu. Účet odhaluje kousky, u nichž pravděpodobně čerpal inspiraci nejeden český návrhář. A zájem o profil je obrovský, jen za první týden oslovil přes 170 000 uživatelů.

Modely Vandy Jandy

Hned v začátku se zaměřil na nováčka v českém módním rybníčku Vandu Jandu a na šaty, kterými uzavírala svou debutovou přehlídku na MBPFW. Vanda je oblíbenkyní nejen účtu dietpraha, ale i jeho sledujících, kteří si jednu z jejích fotek mezi sebou poslali již 80x v DMs.

Před hledáčkem dietpraha se neschoval ani nadějný český návrhář pánské módy Jan Černý, který je právě na půlroční stáži u Virgila Abloha v pařížském módním domě Louis Vuitton. Pozornost u nich vzbudil se svou puffer jacket z nejnovější kolekce, kterou představil v rámci týdne módy. Narozdíl od Vandy, která profil zablokovala, zveřejnil Jan na svém profilu vyjádření: „Nám designérům dalo docela dost práce se vůbec vypracovat na to mít vlastní shows na MBPFW, celé je vymýšlet, vytvořit a předvést, a to každou sezonu. Bylo by fér, kdyby si to uvědomila i @dietpraha a postovala relevantní a hlubší shody. V dnešní době není nic jednoduššího, než najít dvě podobné fotky. Jasně, že cow print nevymyslela ani Dominika a ani Moschino, stejně jako (zcela odlišný) šátek na krk klukovi nedal první Adam ani Raf, napsal Černý. Odpověď dietprada si můžete přečíst na obrázku níže.

Odpověď dietpraha Janu Černému

Co je cílem dietpraha?

A proč je podle dietpraha důležité na podobné přešlapy poukazovat? „Každému prostředí pomáhá reflexe, díky níž se věci posouvají dál. Smyslem našeho profilu není zesměšňovat nebo ponižovat návrháře, ale odlehčeným a nenásilným způsobem napomáhat kultivování české módní scény. Vznikají tu báječné věci a je škoda, když se v návrhářské branži místo jemných inspirací rozbují nepřiznaná nápodoba,” zdůvodňují existenci profilu přímo jeho tvůrci, kteří si přejí zůstat v anonymitě.

Otázkou je, zda „odhalení” návrháře či značku poškodí, nebo jestli i tady platí staré rčení o špatné reklamě: „Určitě záleží i na tom, jak se k celé věci postaví samotný návrhář. Ve chvíli, kdy na příspěvek slušně zareaguje a vysvětlí nám, z čeho vycházel (jako tomu bylo například u šatů Lukáše Macháčka), může pro něj příspěvek ve výsledku vyznít vyloženě pozitivně. V tomto případě se věc, která zprvu vypadala jako zjevná krádež, rychle vysvětlila – Lukáš Macháček šaty nevydával za vlastní návrh, ale šlo o komerční zakázku, při níž po něm zákaznice chtěla ušít šaty podle dodaného vzoru. Informační výměna proběhla rychle a kultivovaně, bez zbytečných emocí a dramat. Nemáme potřebu na nikoho útočit a situaci si rádi necháme vysvětlit. Ovšem začne-li nás nějaký návrhář napadat, náš profil si zablokuje a z různých stran se k nám od něj dostávají vulgární reakce, něco to o něm vypovídá – a návštěvníci našeho profilu si zpravidla umějí udělat obrázek sami,” komentuje dietpraha.

Šaty Lukáše Macháčka a originál od Giambattista Valli na Zendaye

Dietpraha je přesvědčena, že mezi inspirací a nápodobou existuje hranice, kterou je stále třeba respektovat. To, jestli návrháři prodávají jen své originální nápady či kopírují konkurenci, nebo zda-li dokonce žijeme v době, ve které vytvořit něco nového je již takřka nemožné, musí rozhodnout vědomí a svědomí každého z nás. Jedno je ale jasné – podobností a kopií si začíná všímat čím dál více lidí, a to nejen v módním průmyslu. I marketingové kampaně se občas až podezřele inspirují u konkurence. Stačí si vzpomenout například na „originální“ kšiltovky pana Babiše či nápadité využití ledvinek od KFC a Excelent. Ale to už je téma zase na někdy jindy.

Jak citovat tento článek?

JOŠTOVÁ Josefína. DietPraha: Český módní svět pod dohledem. Jan VOHRALÍK, Karolína KUBŮ, editor. In: Markething [online], rok [cit. 2019-06-01].  ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: http://markething.cz/dietpraha

Zdroje

Rozhovor se zakladateli @dietpraha

https://www.nytimes.com/2019/03/14/fashion/diet-prada.html 

https://www.theguardian.com/fashion/2018/may/22/diet-prada-the-instagram-account-that-airs-the-fashion-industrys-dirty-laundry

https://www.vogue.co.uk/article/diet-prada-interview