Markething.czMarkething

menu

zavřít

Diamantový Snapchat: Deset sekund v hodnotě 750 tisíc dolarů?

Autor článku

Studentka druhého ročníku Marketingové komunikace a PR na FSV UK. Zajímá se především o popkulturu ve všech podobách, kreativní reklamu, event marketing a nová média.

5. ledna 2016

Snapchat je v současnosti nejrychleji rostoucí sociální síť světa. Za spuštění reklamy na den si řekne až o zmíněných 750 tisíc dolarů. Pro srovnání podobná reklama na YouTube vyjde o 250 tisíc dolarů levněji. Které firmy ji již využily k produkci obsahu a proč utrácí takové horentní sumy za desetisekundový mizející spot?

Za pouhé čtyři roky existence je aplikace Snapchat, která se proslavila sdílením fotek, jež se po několika vteřinách sami smažou, jednou z nejpopulárnějších sociálních sítí mezi teenagery. Uživatelé jsou zejména ženy ve věku od 13 do 23 let, vlastnící iPhone. Co Snapchat nabízí firmám? Přes 100 milionů aktivních uživatelů a na 6 miliard zhlédnutí videí denně. Facebook má v kontrastu o „pouhé“ dvě miliardy zhlédnutí za den více.

BN-KU266_fbteen_G_20151016110013

V průzkumu od Piper Jaffray je dokázano, že popularita Snapchatu roste neskutečným tempem. (zdroj: www.tfc.marketing)

Unikátní formát videí

CEO Evan Spiegel, v současnosti nejmladší miliardář na světě, využil potenciálu své aplikace a začal vydělávat na reklamách spuštěním reklamní sítě s názvem 3V Advertising (Vertical Video Views). Mezi přední výhody reklamy patří formát, který zobrazuje nezvykle video pouze na výšku a přes celou obrazovku.

Nový úhel pohledu

Značky a společnosti využívají tzv. Live Stories, což jsou 24 hodinové bloky videí a fotek. Většinou reflektují kulturní či sportovní události. Sami uživatelé tak přispívají různými úhly pohledu na aktuální dění.

První reklamu Snapchat rozeslal v říjnu 2014 – 20 sekund trvající trailer na horor Ouija od společnosti Universal Pictures. Okamžitě se přidaly další firmy. Je několik cest, jak společnosti produkují na Snapchatu svůj obsah. Některé značky například využívají influencery, třeba Coca-Cola v České republice využila Johnyho Machette a poslala ho na Expo do Milána, kde postupně zachytil celý průběh výletu do Live Stories Coca-Coly.

Další společnosti chtějí vyvolat okamžitou reakci, jako například H&M v Polsku. V obchodě byly schované poslední lístky na hudební show Boiler Room, skrz Snapchat byly posílány nápovědy, kde jsou lístky schované. Výsledky?  943 nových sledujících uživatelů, kolem 200 účastníků „hledající hry“ a přes 3,8 milionů lidí se díky tomuto dozvědělo, že za Boiler Room stojí právě H&M.


YouTube Direkt

Snapchat však nevyužívají jen velké firmy. Aplikace je oblíbena mezi známými celebritami po celém světě. Jednou z nich je i Hillary Clinton, která posílá na svůj Live Story fotky a videa z probíhající kampaně. Další způsob, jak se voličům ukázat v normálních životních situacích. 

hillary

Hillary Clinton je aktivní na Snapchatu, svým fanouškům posílá „Snapy“ napříč celou její kampaní. (zdroj: vanityfair.com, wojdylosocialmedia.com)

Například galerie umění LACMA (Los Angeles County Museum of Art) se ve svém Live Story snaží přiblížit mladším generacím a originálně láká uživatele k návštěvě výstavy.

lacma

Nevšední způsob galerie, jak přiblížit umění nové cílové skupině. (zdroj: huffingtonpost.com)

Reklamní platforma

Zatím nejdůležitější funkcí, z hlediska marketingu, je Discover. Jedná se o unikátní spojení značek s koncovým uživatelem Snapchatu. Třetí strana vytváří obsah, který může být konzumován všemi uživateli bez ohledu na seznam přátel. Skrze již zmíněné kanály proudí k uživateli informace o velrybách od National Geographic, rozhovory s hvězdami hudebního průmyslu na kanále MTV či průvodce líčením od Cosmopolitanu. Velmi pestrá škála obsahu na dosah ruky.

Potenciál funkce Discover je však spíše v publicistice. Jak sám Snapchat říká: „Dnešní zprávy jsou zítra historií.“ Snapchat neváhal a spojil se s velkými jmény v oboru žurnalistiky, například ESPN, Daily Mail, Mashable, či CNN. Každá ze společností má svůj vlastní Discover kanál, kde publikuje zprávy, zábavný obsah a zajímavosti ze světa. Obsah je různorodý, často poutavý, za den průměrně vzniká 110 Discover Stories se souhrnným počtem 60 milionů zhlédnutí.


YouTube Direkt

Kódy místo tváří

Další inovací bylo vytvoření Snapcodes, což jsou kódy nápadně připomínající QR. Stačí namířit kameru a automaticky si přidáte osobu/značku, která kód vlastní. Firmy i slavné osobnosti si mění profilové obrázky na sociálních sítích právě na tyto Snapcodes.

Huffington_Post___HuffingtonPost____Twitter-800x580

Mezi mnoha společnostmi, které si vyměnily profilový obrázek za Snapcode na Twitteru, byl i známý internetový deník Huffington Post (zdroj: marketingland.com)

 

Nikdo není dokonalý… ani Snapchat

Snapchat má však mnoho nevýhod oproti Facebooku a Twitteru. Obsah produkovaný značkami nelze mezi uživateli sdílet, čím se obsahu odepírá viralita. Je rovněž velmi časově náročné odpovídat na reakce jednotlivých uživatelů. Snapchat rovněž neobsahuje žádné metriky, což je jedna z jeho největších nevýhod pro marketéry. Počet followerů se měří ručně, vývojáři aplikace nabízejí pouze data o počtu lidí, kteří si daný Snap otevřeli, tzv. Scores.

Jak tento článek citovat?

BIRGUSOVÁ, Helena.Desetisekundová reklama za 750 tisíc dolarů – to je Snapchat. KOPÁČEK, Jakub editor. In: Markething [online],  2016. ISSN 1805 – 4991. Dostupné z http://www.markething.cz/desetisekundova-reklama-za-750-tisic-dolaru-to-je-snapchat

 

Zdroje

KOPÁČEK, Jakub. Snapchat a značky [online]. Praha, 2015 [cit. 2016-01-04]. Seminární práce. Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, obor Marketingová komunikace a PR.

http://www.adweek.com/news/technology/4-big-developments-show-why-snapchat-was-2015s-buzziest-platform-168570

http://www.adweek.com/news/technology/here-are-6-new-snapchat-stats-show-why-marketers-want-inside-walled-garden-167629

http://www.czechcrunch.cz/2015/06/snapchat-se-100-miliony-aktivnich-uzivatelu-spousti-reklamni-platformu-a-zacina-vydelavat/

http://expandedramblings.com/index.php/snapchat-statistics/

http://www.fastcompany.com/3051612/innovation-agents/media-tech-and-advertising-to-snapchat-i-aint-afraid-of-no-ghost

http://www.huffingtonpost.com/entry/you-need-to-start-following-lacma-on-snapchat_55b136afe4b08f57d5d3fdf7

http://money.cnn.com/2015/09/30/news/forbes-billionaire-list-snapchat-founders/

http://marketingland.com/snapchat-ghosts-snapcodes-invade-twitter-140196

http://www.mediaguru.cz/2015/11/snapchat-nabizi-nove-uhly-pohledu-na-aktualni-deni/#.VomMFfnhDIU

http://www.mediaguru.cz/2015/12/facebook-uz-neni-pro-teenagery-cool-ale-neopousteji-ho/#.VomocPnhDIW

http://www.mediar.cz/coca-cola-vyzkousela-rozhovor-pres-snapchat/

http://www.snapptips.com/snapchat-score-meaning-explanation/

http://www.vanityfair.com/culture/2015/09/celebrities-on-snapchat

Zdroje obrázků

Zdroj náhledového obrázku:

http://ltm-digital.com/to-snapchat-or-not-to-snapchat/

http://marketingland.com/snapchat-ghosts-snapcodes-invade-twitter-140196

http://www.huffingtonpost.com/entry/you-need-to-start-following-lacma-on-snapchat_55b136afe4b08f57d5d3fdf7

http://www.tfc.marketing/2015/10/19/survey-finds-teens-prefer-instagram-twitter-snapchat-for-social-networks/

http://www.vanityfair.com/culture/2015/09/celebrities-on-snapchat

http://wojdylosocialmedia.com/hello-hillary-2016-snapchat-story-june-13th-2015/

Přečtěte si také