Markething.czMarkething

menu

zavřít

TOP 5 instalací letošního Designbloku

Autor článku

Studentka 2. ročníku Marketingové komunikace a PR na FSV UK. Nepohrdne bílým vínem a dobrou kávou.

30. října 2019

Minulý týden bylo Výstaviště Holešovice obléháno milovníky designových kousků, inovativních technologií a veškerého (ne)dostupného umění. Řeč je o festivalu designu, svátku krásy a oslavě estetiky – Designbloku 2019 – tentokrát na téma BUDOUCNOST s chytlavým claimem “Ahoj future”. Jaké instalace nám vzaly dech? Tady je našich TOP 5.

ONYX Vision

Počin českého optika Bohumila Nagy (majitele OKO-OPTIK) stojí za pozornost díky snoubení moderní technologie 3D tisku z nylonu s touhou po personalizovaných brýlích. Ty se vyrábí na zakázku a klade se důraz i na sebemenší asymetrie vašeho obličeje. Nejdříve si vyberete přesně odstín a tvar, který se vám líbí. Pak se přistoupí k měření dioptrií, tvaru a velikosti lebky, k čemuž se využívá 3D sken hlavy. Pak už zbývá jen vytisknout prototyp, který je šitý na míru každému zvlášť, vyladit ho přímo na zákazníkovi, a – když je vše dokonalé – začít s ostrým tiskem.

Pozornost si získala i nepřehlédnutelná instalace s polystyrenovými hlavami, která byla v režii mladé designérky Blanky Róžové.

Želé Jewellery

Želé Jewellery jsou šperky, které svou surovostí připomínají hrubé přírodní kameny, a přitom jsou dokonale jemné a nadčasové. Za jejich designem a zpracováním stojí slovenská designérka Veronika Zelezniková. Hlavním cílem bylo představit takovou kolekci, která bude podtrhovat nenapodobitelnou originalitu každé z nás a skloubit ji s krásou a principy přírody.

Přenosné zlatnictví od Želé Jewellery

K vytvoření kolekce posloužil přírodní prvek bismut, který ve své krystalické formě odráží nejrůznější odstíny barevného spektra. Porota ocenila tuto značku jako nejlepší kolekci šperků, a to v takové konkurenci jako ANTIPEARLE, Líbal nebo 27JEWELRY.

Studiolo robotico R.U.R.

Robot. České slovo, kterému bude brzy sto let. Vymyslel ho Karel Čapek speciálně pro své drama R.U.R. Slovo, které se přeneslo do světové slovní zásoby, inspirovalo studenty UMPRUM k vytvoření tzv. Studiolo robotico R.U.R., které je jak zvědavé a otevřené novým experimentům, tak zatvrzele staré a neměnné. A tak došlo k jedinečnému spojení lidské ruky s robotickým ramenem, analogových věcí s lidským hlasem a stříbrné krabice s intuitivními nápisy malovanými štětcem.

Instalace byla původně vytvořena pro milánský Design Week

Celá instalace vypadá jako obří automat, kde každá část vykonává jinou funkci. Zmáčknutím tlačítka si můžete říct o dárek, jako je například lepicí páska UMPRUM! O kus dál vám při zadání správného kódu vypadne z automatu průvodce. Robotické rameno zase maluje křišťálové vázy pomocí air-brush technologie. A “robolidský” hlas vás vyzve k pořízení fotky za 50 korun.

papelote

I ze studentského nápadu může vzniknout zavedená značka. Důkazem je papelote, jejíž příběh se začal psát v roce 2009, kdy Kateřina Šachová psala diplomovou práci soustředěnou na kvalitní papírnictví. Papelote je už více než deset let kreativním grafickým studiem a stylovým papírnictvím, které věří, že kreativita začíná na papíře. Jejich produkty podporují tvořivost a jsou ekologicky šetrné. Zkrátka ideální do každodenního života.

Interaktivní instalace papelote

Interaktivní instalace, vytvořena ve spolupráci se skupinou OKOLO, představovala mnoho tváří značky. Stačilo otevřít kterýkoliv šuplík v dosahu vaší ruky a dozvěděli jste se něco nového. Informacemi skutečně nešetřili – představili firmu zevnitř, historii značky či designy vyrobené na zakázku. A největší kouzlo celé instalace? Pokaždé jsme objevili v zásuvkách to, v co jsme vlastně doufali, aniž bychom to vůbec tušili.

PBG

Praktičnost. Minimalismus. Kůže. Holky z PBG (Project Bags Girls) vědí, co se k dnešní uspěchané době hodí. Nadčasové funkční kousky z kvalitních materiálů jsou dílem dvou českých designérek Terezy Mayer a Anety Vojtové, které v tomto složení působí od roku 2018. Jméno této značky se na sociálních sítích už nějakou dobu skloňuje, na Designbloku je můžete vidět už potřetí a pokaždé je to přehlídka dokonale zpracované kůže a unisex produktů vhodných pro každou příležitost.

Každý si je mohl osahat, vyzkoušet a přesvědčit se o tom, že PBG je jeho krevní skupina.

Za zmínění také stojí nový koncept TREZOR od Renaultu, kolekce nábytku Eclecticism od Jiřího Krejčiříka nebo tvorba od Lucie Koldové. Všechno se bohužel do článku nevejde, tak snad někdy příště a ahoj, future!

Jak citovat tento článek?

KONOPÁSKOVÁ Michaela. Top 5 letošního Designbloku. Martin KOSTELECKÝ, editor. In: Markething [online], 2019.  ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: http://markething.cz/top-5-letosniho-designbloku

Použité zdroje

https://www.designblok.cz/

https://www.elle.cz/elle-decoration/diy-roboti-i-remeslo-seznamte-se-s-vitezi-festivalu-designblok

https://www.pbgstudio.com/

http://www.veronikazeleznikova.com

https://www.onyxvision.cz/

https://www.umprum.cz/web/cs/umprum/studiolo-robotico-r-u-r-umprum-na-milano-design-week-2019-8265