Facebook Twitter YouTube RSS Mail Instagram
Menu

Co sdílet a co ne? Olympijské hry a pravidla sociálních sítí

      27. 7. 2012
Co sdílet a co ne? Olympijské hry a pravidla sociálních sítí

Jak jsme psali v nedávném článku, olympijská symbolika jsou přísně hlídaná Mezinárodním olympijským výborem a národními olympijskými výbory.  Nařízení existují i u užívání sociálních médií a vztahují se na sportovce, členy výprav, organizátory, dobrovolníky, novináře, sponzory a firmy, ale i na samotné fanoušky. Otázkou zůstává, jak důsledně se bude monitoring sociálních medií provádět a jak chce MOV ohlídat aktivitu tak rozsáhlého počtu lidí a subjektů.

V roce 2004, kdy se konaly LOH v Athénách, vytvořil Mark Zuckerberg nejrozšířenější sociální síť Facebook. Psal se rok 2006, svět sledoval ZOH v Turíně a Jack Dorsey napsal v témže roce první zprávu na Twitter. O LOH 2012 se píše jako o olympiádě sociálních mediích a toho všímá i Mezinárodní olympijský výbor (MOV), který vydal nařízení a doporučení k používání sociálních médií během OH 2012.

O ochraně olympijských symbolik jsme psali nedávno.  Tato pravidla se samozřejmě vztahují i na sociální média. Některá jsou dost obecná a o jejich dodržování a hlavně o případných sankcích se teprve přesvědčíme. V případě nejasností v pravidlech používání sociálních sítí podává výklad Český olympijský výbor (ČOV), konečnou autoritou je výkonný výbor MOV. Za porušení pravidel může být odebrána akreditace a znemožněna účast na OH.

Oficiální komunikace na sociálních sítích

MOV i ČOV používání sociálních médií neignorují. ČOV má oficiální facebookovou stránku i účet na Twitteru . Facebook slouží všem fanouškům a nabízí exkluzivní informace i fotografie, stejně tak se zde odehrávají debaty na různá sportovní témata. „S Twitterem máme trochu jiné úmysly. Informujeme zde novináře a odbornou veřejnost o tiskových konferencích, nominacích olympioniků a dalších tématech, které mohou potřebovat k práci. To samozřejmě neznamená, že tyto informace nejsou zajímavé i pro náročného sportovního fanouška,“ říká manažer komunikace ČOV Alexandr Kliment.

Oficiální komunikační kanály na Facebooku i Twitteru má MOV, národní olympijské výbory i pořadatelé LOH 2012. Fanouškovské stránky a účty samozřejmě mají i samotní sportovci, novináři a další akreditované osoby z olympijských výprav.

Facebook úzce spolupracuje s pořadateli her i MOV. Vytvořil třeba speciální stránku, která sdružuje facebookové stránky sportovců, národních týmů i jednotlivých sportovních odvětví. Sportovci se na ni mohou přihlásit zde.

"Hele, Synek, to dám na Facebook!" - Přesně to je návštěvníkům Olympijských her zapovězeno. Zdroj: olympic.cz

Přísná, smysluplná i podivná pravidla

Všichni účastníci OH musí dodržovat stanovená pravidla. Regulace je i u dobrovolníků a fanoušků, tam ale není jasné, jak chce MOV vše hlídat a případné porušení trestat. Vybrali jsme nejzásadnější body, které nás v pravidlech MOV zaujaly a které se budou týkat největšího počtu uživatelů sociálních médií.

1) Při blogování musí akreditovaní aktéři (sportovci, doprovod) olympiády dodržet olympijskou chartu, jejich příspěvky nesmí mít komerční charakter. Nelze tedy na fanouškovské stránce během OH propagovat přímo i nepřímo své osobní sponzory a další značky.

2) Příspěvky od sportovců a členů výprav musí být v 1. osobě v deníkové formě. Podle olympijské charty nesmí akreditovaní sportovci a členové výpravy zároveň působit jako novináři. Jejich příspěvky nesmí sloužit jako zpravodajství z OH a ke komentování aktivit dalších akreditovaných osob. Tento bod je velice sporný, protože například retweety a sdílení jednotliví sportovci už neovlivní a články o jejich činnosti na sociálních sítích jsou v médiích běžnou praxí. Je však jasné, že sportovec nesmí psát statusy utajeně i veřejně za nějaké zpravodajské médium.

3) Sportovci (a doprovod) mohou nahrávat na sociální média fotografie, ale nesmí sdílet audio- a videozáznamy z jednotlivých sportovišť. Ty slouží pouze k osobnímu užití a nelze je dávat veřejně k dispozici. Toto nařízení se vztahuje pouze na sportoviště, mimo ně je videoblogování možné. Důvodem je ochrana televizních společností, které jsou jedinými distributory videa ze sportovišť. Stejné nařízení platí i pro Olympijskou vesnici, kde se video nesmí rovněž sdílet. Fotografie ano, ale je-li na nich třetí osoba, musí dát souhlas ke zveřejnění. Když někdo tajně vyfotí například Usaina Bolta na večeři, může se dostat do problémů.

4) Návštěvníci her souhlasili zakoupením vstupenky, že rovněž nebudou sdílet na sociálních mediích jakýkoliv zvukový i obrazový záznam a fotografie. Povoleny jsou jen textové statusy. Není však jasné, jak chce toto MOV hlídat a regulovat. Téměř každý se přitom bude chtít pochlubit svým přátelům na Facebooku fotkou z OH.

5) V těžké situaci jsou i dobrovolníci. Ti mají zakázáno informovat o tom, co dělají, kde jsou a co se dozvěděli díky své práci. Nemohou ani zveřejňovat informace o sportovcích a VIP hostech kvůli bezpečnostním rizikům spojeným s terorismem. Dobrovolníků je však přes 70 000 a opět není jasné, jak chce MOV monitorovat jejich činnost. Například i tento zdánlivě nevinný status je hned proti několika pravidlům: „Právě kolem prošel Rafael Nadal, smál se a vypadal v dobrém rozmaru.“

6) Novináři mohou používat sociální média ke zpravodajství. Fotografie pořízené akreditovanými fotografy lze užívat i na sociálních mediích.

7) Fanouškovské stránky i osobní účty nesmí zneužívat olympijská symbolika, která jsou majetkem ČOV. Slovo „olympijský“ lze ve statusech použít v souvislosti s faktickým odkazem např. na výkon, zážitek, ale nesmí být spojena se třetí stranou nebo firmou. Toto nařízení se v praxi těžko bude kontrolovat u osobních účtů, ale firemní stránky by si měly dát pozor. Status ve stylu „Bára Špotáková vyhrála na olympiádě stříbro i díky naším produktům XXX“ je zneužití symbolik. Na stránkách i v profilech by se neměly také volně objevovat olympijské kruhy a další symboly her.

Budou se dodržovat?

Vypadá to tedy, že tedy MOV nechce ponechat nic náhodě. Uvidíme, jak důsledný skutečně bude. Vzhledem k úzké spolupráci s Facebookem se dá očekávat, že minimálně podvodné stránky, které se snaží nabrat při každé velké akci fanoušky pro další komerční účely, bude nekompromisně rušit.

Rovněž bude zajímavé sledovat, jak se budou na sociálních sítích chovat sami sportovci a jestli budou pravidla opravdu dodržovat, nebo se dočkáme nějakého excesu třeba jako na fotbalovém Euru 2012, kdy dánský fotbalista propagoval sázkovou kancelář pomocí svého spodního prádla.

 

Zdroje:

www.olympic.cz

https://www.facebook.com/olympijskytym 

https://www.facebook.com/London2012

Jak citovat článek?

HOUSKA, Tomáš. Co sdílet a co ne? Olympijské hry a pravidla sociálních sítí. Markething [online]. 27. července 2012 [cit. 2012-07-27]. ISSN 1805-4991. Dostupné z: www.markething.cz/co-sdilet-a-co-ne-olympijske-hry-a-pravidla-socialnich-siti

Freelancer, velký fanoušek PR, marketingu, facebooku, sportu a všech věcí, které je spojují. Twitter: @TomasHouska