Markething.czMarkething

menu

zavřít

Chcete efektivní kampaň? Svěřte ji youtuberům

Autor článku

Studentka prvního ročníku Marketingové komunikace a PR na Univerzitě Karlově v Praze, zajímá se o psychologické aspekty v marketingové komunikaci, public relations a nová média.

26. listopadu 2015

“Tak do toho zapojíme vloggery a vymyslíme k tomu nějakej super hashtag!” Tak tahle věta je dnes součástí skoro každého brainstormingu pro marketingové kampaně. Proč firmy do vloggerů investují? Protože mají výsledky.

Pořádáte event? Pozvěte tam youtubera a o video z akce máte postaráno. Potřebujete představit nový produkt? Zapojte jej do unboxingu nějakého vloggera. Do soutěží na Facebooku se zapojuje stále méně lidí? Lidi dnes raději soutěží se svými internetovými hvězdami. Ač fenomén takzvaných youtuberů začal již před několika lety, stále roste nevídanou rychlostí. I to je důvod, proč se do spolupráce s nimi pouštějí společnosti jako Samsung, Red Bull nebo Philips.

Youtubeři v kampani pro RedBull. Zdroj: www.redbull.com

Youtubeři v kampani pro RedBull. Zdroj: www.redbull.com

To, že ambasadoři jsou prodloužená ruka brandu, je v marketingu všeobecně známá věc. Long Tail marketing se používá desítky let a blogování je starým řemeslem. O fenoménu YouTube a samotných youtuberech jsme psali již před rokem. Článek o lukrativním byznysu beauty vloggerek psala článek Tereza Bartoníčková. Jenže jak se říká, rok se s rokem sešel, a všechno je zase jinak. Z lidí, kteří točili videa pro radost, a byli rádi za občasný barter, se stávají profesionálové a celebrity. Barter již ustoupil do pozadí a firmy dnes s influencery mluví skrze zastupující agentury. U nás tak vznikla agentura Get Boost pod vedením Tomáše Gavlase a Davida Růžičky. Poprvé se konal unikátní festival Utubering, který navštívilo více než 20 tisíc lidí. A Cup Of Style vydali vlastní knihu a Jirka Král se podle Forbes umístil v top deset nejvlivnějších lidí na českém internetu. To všechno jsou důvody, proč nelze brát tento rostoucí fenomén na lehkou váhu.

Utubering - festival, kterého se zúčastnilo více než 20 000 lidí. Zdroj: Facebook Utubering

Utubering – festival, kterého se zúčastnilo více než 20 000 lidí. Zdroj: Facebook Utubering

b

Nová kniha A Cup Of Style. Zdroj: www.acupofstyle.com

Celebrity v jiném pojetí

Proč je vlastně výhodné zapojit někoho, o kom máte sami pocit, že ho nikdo nezná? Protože se právě v tomhle mýlíte. Youtubeři jsou novodobými celebritami. Jenže tak trochu jinými, než je třeba Leoš Mareš nebo Simona Krainová. Obsah, který pro své fanoušky vytvářejí, je totiž “přirozený”, nebo se alespoň přirozeným zdá být. Lidé odedávna věří spíše lidem, kteří jsou jim blízcí a o kterých si myslí, že je znají, a zároveň se v nich zhlíží. A to přesně youtubeři jsou. Image reklama na parfém je sice krásná, nicméně ne tak přesvědčivá, jako když vám někdo, koho znáte (protože ho každý večer vidíte na své obrazovce počítače), řekne “tohle je super, jsem z toho nadšená, na maturiťáku jsem byla za hvězdu“. Podle průzkumů by si diváci věc doporučovanou youtuberem koupili ve 30 % případů. Youtuberka GetTheLouk, která se specializuje na beauty produkty by přesvědčila dokonce 87 % svých sledovatelů. A 132 500 lidí, to rozhodně není zanedbatelné číslo.

Vloggeři často dělají recenze značek. Zdroj: Petra LovelyHair YouTube

Vloggeři často dělají recenze značek. Zdroj: Petra LovelyHair YouTube

Že YouTube sledují maximálně děti? Zase omyl. Základní cílová skupina jsou lidé ve věku 18-24 let. Až druhou nejpočetnější skupinou jsou “děti” od 13 do 17 let, ale i početná skupina od 15 do 44 let tu má své místo. Ze 75 % jsou to pak ženy a zbylých 25 % muži. Lidé sledující youtubery jsou navíc zákonitě alespoň základně gramotní ve světe online, což je pro rostoucí důležitost digitálního marketingu skvělá příležitost.

Jak taková spolupráce vypadá? Odvažte se!

Slovy “odvažte se” nemyslíme zrovna to, že musíte vymyslet kampaň šílenější, než je Daniel Nekonečný. Odvázat se však musíte hned v několika směrech. Zaprvé “product placement není nejlepším nebo jediným formátem, který se dá použít, existují i jiné a vhodnější,“ říká Tomáš Gavlas z Get Boostu. Zkrátka a dobře, už dávno jsme se přesvědčili, že my Češi to s tím product placementem moc neumíme, protože to často nevypadá přirozeně.

Jelikož youtubeři fungují právě na přirozenosti svého obsahu, mohlo by to nejen poškodit brand, ale i je samotné. Nemůžete se tak divit, že vloggeři můžou také chtít váš koncept upravit, nebo dokonce zcela odmítnout. A to je druhá věc, u které se musíte “odvázat”. Protože oni znají své fanoušky lépe než vy, oni vědí, co se jim líbí, co je baví, a za co je naopak přestanou sledovat. Musíte se odvázat tak, že jim budete věřit, že to co dělají, je dobré pro obě strany. Přesně tohle je velká bariéra pro mnoho firem, zejména korporátních. Tam jsou youtubeři pořád vnímaní jako ti, kteří by mohli jejich brand ohrozit.

Ipad 3 Mini v podání Unboxingu Jirky Krále. Zdroj: Jirka Král YouTube

Ipad 3 Mini v podání Unboxingu Jirky Krále. Zdroj: Jirka Král YouTube

 

Philips nebo Kaktus

Tyhle dva brandy nemají zdánlivě nic společného. Philips, velká korporátní firma s tradicí, a Kaktus jako relativně nový virtuální operátor. Oba se ale rozhodli svou kampaň vložit do rukou youtuberů. Oba velmi úspěšně.
Philips měl za úkol zvýšit prodej nových holicích strojků Click & Style, které jsou hlavně pro mladé muže. Místo toho, aby nechali youtubera, aby se v půlce videa začal najednou holit, připravili pro vloggery i fanoušky výzvu. A výzvy se přijímají. Zapojili fanoušky, kteří hlasovali o výzvě, kterou by měl daný vlogger udělat a natočit ji. Youtuběři si pak holili nohy voskem nebo se nechávali oholit od své přítelkyně. Takový obsah je přirozený a fanoušky baví, už jen proto, že se mohou sami zapojit. Při navštívení microsite a hlasování o výzvě pak mohli navíc získat 400 Kč slevu na samotný strojek na alza.cz. Co to přineslo? KPIs byla naplněna o tisíce procent. Celkem devět videí od ambasadorů přineslo skoro milion zhlédnutí a 144 tisíc interakcí. A co je pro Philips nejdůležitější, holicí strojek se stal číslem jedna mezi nejprodávanějšími výrobky na alza.cz.


Druhým příkladem může být virtuální operátor Kaktus. Ten v červnu připravil nové tarifové balíčky a chatovací platformu společně se soutěží, do které zapojil právě vloggery. Znovu devět vloggerů propojených hashtagem #boduji natáčelo videa o tom, jak zabodovali ve svých strastiplných balících technikách a zároveň tak vyzývali fanoušky k zapojení se do soutěže bodovačka. Motivací jim byly hodnotné ceny. Máte pocit, že balící techniky a mobilní operátor nejdou dohromady? Tak se podívejte, co to přineslo. Téměř 1 400 000 zhlédnutí, a co je nejdůležitější + 7% konverzní poměr, tedy zákazníků ze soutěže přímo na eshopu.


Co bude dál?

Nemyslíme si, že bychom se měli bát, že v nejbližší době YouTube vytlačí televizi, stejně jako televize a internet pomalu vytlačují klasický tisk. Sám Jirka Král po účasti na VidConu v rozhovoru pro Mediář tvrdí, že vloggeři zůstanou na YouTube, protože zde mají volnou ruku. Na druhou stranu se na televizních obrazovkách již běžně objevují. Stanice Óčko vysílá pořad o mobilnich aplikacích s názvem Dotykáč a moderuje ho youtuber Jakub Steklý alias Stejk. Shopaholic Nicol, videobloggerka roku 2015, má zase vlastní pořad GetOut, v němž doporučuje nejrůznější podniky a místa, která sama ráda navštěvuje. Tyto takzvané minipořady slaví úspěch a do budoucna jich bude jistě přibývat.

Fenoménu YouTube se bude přikládat stále větší význam a youtuběři se již stávají běžným nástrojem digitálního marketingu. Dnes jsou hodně využívány společnostmi v FMCG sféře, ale jednoho dne budou stejně tak dobře propagovat služby. Na podzimní konferenci Videem, pořádané Mediářem, padla na samotné youtubery otázka, jestli si dokážou představit, že jednoho dne budou propagovat neziskové a charitativní organizace. Jejich odpověď byla nejednoznačná, ale všichni víceméně kývali hlavou nahoru a dolu.  O dva měsíce později Jirka Král pořádá 24hodinový stream, během něhož si dává za cíl vybrat 160 tisíc korun na brněnskou dětskou nemocnici. Celkem 735 000 views, 68 000 likes a téměř 20 000 lidí sledujících stream v jednu chvíli. A hlavně 307 724,96 vybraných korun, bez drahého charitativního večírku, reklamy, televizního přenosu. A to je přesně ten důvod, proč se o youtuberech mluví a mluvit bude, ať už na ně máte názor jakýkoliv.

Jirka Král vybral přes 300 000 na charitu během 24 hodinového streamu. Zdroj: Jirka Král Facebook

Jirka Král vybral přes 300 000 na charitu během 24 hodinového streamu. Zdroj: Jirka Král Facebook

Zdroje

http://youtuberi.net
http://www.konektorsocial.cz/wp-content/uploads/2015/05/KS-Jak-na-Youtubery-v2.pdf
http://www.mediaguru.cz/2015/06/spoluprace-s-youtubery-se-vyplaci-hlavne-znackam-fmcg/#.Vj85MLcvdAE
http://echo24.cz/a/w7wjE/youtuberi-fenomen-ktery-dobyva-cesko-a-nese-penize
http://marketup.cz/cs/blog/vlogeri-vs-znacky-jak-vyuzit-youtubery-pro-propagaci
http://www.tyinternety.cz/reportaze-z-akci/prvni-utubering-festival-pro-generaci-z-prilakal-tisice-lidi-vystat-frontu-na-selfie-bylo-na-hodiny/
http://www.slideshare.net/mediarcz/um-medilky-zalenit-fenomn-influencer-a-youtuber-do-kampan-marek-bao-mediacom
http://www.mediar.cz/youtuber-kral-televizi-ani-nebudeme-potrebovat/
Zdroj náhledového obrázku: style.iprima.cz

Jak citovat tento článek?

ŽEMLIČKOVÁ, Kampaň v rukou YouTubera? Dnes už klidně., MATĚNA Vojtěch editor. Markething [online].  22. listopadu 2015 [cit.2015-11-22]. ISSN 1805-4991. Dostupné z: http://www.markething.cz/kampan-v-rukou-youtubera-dnes-uz-klidne