Markething.czMarkething

menu

zavřít

Buldočci dobývají reklamu

Autor článku

4. srpna 2014

Placaté čumáky, vykulené oči, uši jako netopýři a ještě k tomu chrochtají jako roztomilá prasátka. Řeč je o francouzských buldočcích, ze kterých se během posledních pár let stal trend, což se odráží i ve světové  reklamní tvorbě.

Říká se, že pes je nejlepší přítel člověka. Podle všeho se ale pes stává i nejlepším přítelem reklamy. Řeč není pouze o spotech propagujících psí žrádlo, ale především o reklamách, které svou roztomilostí útočí na spotřebitele všeho druhu. Reklamu plnou psů už mají na triku i nadnárodní společnosti typu Volkswagen, Subaru nebo Nintendo.

Kde se psi v médiích vůbec vzali?

První možnou odpovědí je, že nás po letech začaly nudit „reklamní“ děti, a tak je prostě na televizních obrazovkách a printech vystřídali psi. Ti totiž vyvolají emocionální záchvat i u lidí, kteří jsou bezdětní a tento stav si na nějakou dobu přejí zachovat. Přeci jen, poslintaný pes vypadá pořád lépe než cizí poslintané mimino. Zvlášť pokud ho musíme utřít nebo ze slušnosti políbit na rozloučenou. Dalším předpokladem je, že pokud v reklamě spatříme nějakého mini člověka, téměř automaticky předpokládáme, že se bude jednat o produkt, který nám má pomoci s dětskou stolicí. Stejně jako tyto produkty, které se na trhu s trendy střídají jako na horské dráze, se na výsluní obliby střídají i různá plemena psů. Jednu dobu jsme na obrazovkách vídali Beethoveny a poté zase jen zlaté retrívry, případně čivavy. Za poslední dva až tři roky se ovšem trendem mezi psy stalo právě plemeno francouzského buldočka. A proč zrovna toto, pro mnohé extrémně bizarní plemeno? Když vidíme logo Jaguaru, je nám jasné, proč tam ona mrštná šelma je. Bleskurychlé, silné a divoké zvíře, stejné jako jeho motorový ekvivalent. I další společnosti jako je Porsche nebo Ferrari mají ve znaku rychlého alfa samce zvířecí říše. Dalším příkladem z neautomobilového světa je třeba poháněč lidských sil Red Bull.

Jak je to tedy s buldočky?

S francouzskými buldočky je to trochu jinak. Nejsou sice zpomalení jako šneci, jsou ale znatelně klidnější. Většinu času tráví odpočinkem před výkonem. Také občas prdí a hlasitě chrápou. Francouzský buldoček je dokonale oddaným a veselým společníkem a velmi dobře dokáže nahradit společnost člověka i televize. Zkusíme si tedy na příkladech ukázat, co o image a brandu teoreticky vypovídá obsazení buldočků ve spotech. Vesměs se ale nejedná o přenesení všech atributů daného plemene na značku, spíše jen o plánovité využití módního prvku. To, že je buldoček trendem dokazuje například i „sestra“ Hello Kitty s názvem Rebecca Bonbon.


Francouzský buldoček v reklamě na poker je přesně ten správný styl! Jeho extrovertní povaha a vykutálenost přesně vystihuje produkt. Lze tedy říci, že buldoček vlastně může tento brand posílit. Positioningem značky je zábava, která jde s plemenem ruku v ruce.


V této reklamě můžeme zaznamenat nadsázku tvůrců. Zakoupením bot Sketchers nebude nikdo rychlý jako buldoček, protože on ve skutečnosti moc rychlý není (minimálně tedy žádnou rychlost neevokuje). Tvůrcům spotu jde především o to vystihnout, jakou extrémní výhodu budeme mít, když si boty pořídíme.


Reklama na kuchyně od IKEA poměrně nedávno běžela na obrazovkách. Evidentní je, že v tomto případě se jedná především o využití plemene, které je právě v módě.


I extrémně oblíbené GoPro zvolilo pro jeden svůj spot z loňského roku francouzského buldočka… V podstatě ani nezáleží na kontextu, stačí ho zařadit do scénáře zcela genericky, což lze vidět na dvou videích níže.



Buldočci a celebrity

Komerční oblibu konkrétního plemene samozřejmě také ovlivňuje počet známých osobností, které se jeho vlastnictvím netají. V následujícím grafu lze vidět, jak si stojí v povědomí skromnějšího vzorku respondentů.

3

Jsme zvědaví, jak se trend s buldočky bude vyvíjet i nadále. Věříme, že buldočci jsou právě díky své povaze dobrým nástrojem k utváření originálního brandu a jedinečné image značky, a proto by jejich reklamní živtnost mohla být relativně dlouhá. Otázkou je, jaké plemeno je v budoucnosti nahradí.

Zdroje

Náhledový obrázek: Pedigree

Jak citovat tento článek

KLČOVÁ, Alena Daniela. Buldočci dobývají reklamu. Markething.cz [online]. 4. srpna 2014 [cit. 2014-08-04]. ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: http://www.markething.cz/buldocci-dobyvaji-reklamu

Přečtěte si také