Facebook Twitter YouTube RSS Mail Instagram
Menu

Bůh žehnej politické reklamě v USA

      14. 2. 2016
Bůh žehnej politické reklamě v USA

Bezesporu největší akce týkající se politického marketingu – volba prezidenta Spojených států amerických je v plném proudu. Podle předpokladů se letos utratí za politickou reklamu v USA rekordních 6 miliard dolarů. Jak tedy kandidáti zatím utrácejí své peníze? 

Republikáni

Ted Cruz

O Donaldu Trumpovi, který pořád vede republikánské průzkumy, toho bylo napsáno už hodně. Jeho chování mu poskytuje tolik mediálního prostoru, že by se další kandidáti měli snažit, aby na ně vůbec nějaký zbyl. Ted Cruz se o to pokusil již několikrát. Nejprve zahájil negativní kampaň vedenou proti Trumpovi.

Poté si vzal na mušku Hillary Clinton. Udeřil tam, kde to může nejvíce bolet. V otázce důvěryhodnosti totiž Clintová  zoufale ztrácí na svého protikandidáta Bernieho Sanderse. Reklama It Feels Good To Be a Clinton je venku sotva pár dní a už má téměř milion zhlédnutí. Parodie na známý rapový song je vtipná a chytlavá. Navíc její text a rozmlácení počítače ve videu jasně hovoří o kauze uniklých tajných emailů, které stále vyplouvají na povrch, a kazí tak Hillary jméno.

Poslední Cruzova reklama, na kterou se podíváme, se jeví přinejmenším zvláštně. Phil Robertson, který Tedovi v reklamě vyjadřuje podporu, je známá televizní tvář, lovec a businessman. Podle jeho slov musí být prezidentem někdo, kdo dokáže ulovit kachnu. Že to nedává smysl? Kačer Donald se anglicky řekne Donald Duck a tak se logicky nabízí záměna Donalda Ducka s Donaldem Trumpem.

Jeb Bush

Další negativní kampaň vůči Trumpovi zahájil i Jeb Bush. Ten staví na úctě a tradičních amerických hodnotách. Reklama, která je kompilací Trumpových protiřečení a absurdních tvrzení, má ukázat, jak nebezpečné by bylo, kdyby se takový člověk dostal do čela nejsilnější armády světa.

Tak trochu povinné plivnutí na Donalda Trumpa si tedy Jeb odbyl a přišel čas vytvořit i něco, co bude vypovídat více o jeho kvalitách. Video je odpovědí Jeba na Trumpovy výroky o hendikepovaném žurnalistovi.

Marco Rubio

Marco Rubio je nejmladší kandidát na prezidenta a jeho reklama přináší klidnější vánek oproti jeho konkurentům. Vystavěl ji na starém dobrém Americkém snu. Vypráví příběh svého otce, jak pracoval, aby on mohl žít lépe.

Donald Trump

První Trumpova televizní reklama, kterou by se u nás mohlo inspirovat jedno nejmenované hnutí, je velmi kontroverzní.

Jeho první reklama byla asi nejblíže tomu, čemu se dá říkat volební program, ale jak známe i z našich luhů a hájů, program není vždycky to nejdůležitější. Občas prostě jen stačí říkat to, co lidé chtějí, a vypadat u toho dobře. Tak, jako vypadá jeho další reklama.

Demokraté

Hillary Clinton a Bernie Sanders

Demokraté se zatím zdrželi výraznějších reklamních útoků na protikandidáta. Podle průzkumů a výsledků primárek vychází, že Hillary Clintonovou volí občané starší 45 let a Bernie Sanders boduje u mladých. Hillary se snaží ukázat na svou bohatou politickou kariéru v reklamě Children, kterou vytvořila reklamní agentura Droga5.

Bernie Sanders je největším překvapením v demokratickém rohu kampaně. Snad jen opravdoví znalci si připouštěli, že by mohl být Clintonové hrozbou. Opak je pravdou. Počty zhlédnutí jeho klipů na youtube o miliony přesahují Hillary Clinton a drtivé vítězství v New Hampshiru z něj udělalo reálného soupeře. Nenásilnou formou a beze slov se představil v reklamě America, kde jediné, co slyšíme, je stejnojmenná skladba od dua Simon & Garfunkel.

Jedna konkrétní skupina Američanů překvapivě stojí více za Hillary než za Berniem, a tou jsou mladí černoši. To se však Bernie rozhodl změnit. Vybral si téma policejní brutality, které v černošské komunitě silně rezonuje.

Hillary odpověděla o den později. Příběh je podobný. Reverend Anthony Thompson, který během masakru v kostele v Churchtown přišel o ženu, vyjadřuje svoji podporu Hillary. Zároveň se však dotkla extrémně citlivého tématu – potenciálního zákazu držení zbraní.

Závěrem

Kampaně poběží ještě několik měsíců a reklam bude pravděpodobně tolik, že se nám z nich bude dělat zle. To, že republikánské pole stojí proti Trumpovi a on je sám proti všem, mu neškodí. Spíše mu to pomáhá v jeho boji proti systému. Když tedy vaše reklama říká, že někdo je špatný kandidát, nebylo by od věci zmínit, čím jste vy lepší. Bernie Sanders se těší velké popularitě na sociálních sítích a kdyby počty zhlédnutí na YouTube byly volebními hlasy, tak už je dalším prezidentem USA. Pokud by dosavadní vývoj pokračoval a Bernie by se tak ve finále utkal s Trumpem, do celého klání by se podle posledních informací rozhodl vstoupit mediální magnát a někdejší starosta New Yorku Michael Bloomberg. To je ale jen spekulace, a my se zatím můžeme z dálky bavit, nebo brečet.

BONUS

Frank Underwood

Populární seriál House of Cards z prostředí Bílého domu vytvořil svou vlastní reklamu na prezidenta. No, posuďte sami, zas tak moc se od těch předchozích neliší.

Zdroje

Náhledový obrázek: http://i.imgur.com/G0msf.jpg

http://www.theguardian.com/commentisfree/2016/feb/09/bernie-sanders-black-democratic-vote

http://www.realclearpolitics.com/epolls/latest_polls/president/

http://www.p2016.org/ads1/paidads.html

http://www.latimes.com/entertainment/envelope/cotown/la-et-ct-political-ad-spending-6-billion-dollars-in-2016-20151117-story.html

http://www.forbes.com/sites/kimberlywhitler/2015/05/31/the-marketing-of-a-political-candidate-insight-from-a-marco-rubio-campaign-insider/#e3dcfe311080

http://www.wsj.com/articles/michael-bloomberg-mulling-run-for-president-as-an-independent-1453568255

Jak citovat tento článek?

HANKA, Filip. Bůh žehnej politické reklamě v USA. Adam ROMAŇÁK, editor. In: Markething [online],  2015. ISSN 1805 – 4991. Dostupné z http://www.markething.cz/buh-zehnej-politicke-reklame-v-usa

Absolvent MKPR. V současnosti studuje magisterský obor Politická komunikace na University of Amsterdam. Twitter: @filiphanka