Facebook Twitter YouTube RSS Mail Instagram
Menu

Pravda nebo fake: Youtubeři v Bavorácích mají pomlouvat konkurenci a platit si pojištění

      22. 12. 2016
Pravda nebo fake: Youtubeři v Bavorácích mají pomlouvat konkurenci a platit si pojištění

Poslední dny víří vody internetu kauza o spolupráci vybraných youtuberů s dealerem vozů BMW Invelt. Situace je zajímavá hned z několika úhlů pohledu. Nesmyslné podmínky spolupráce s ambassadory, pomlouvání konkurence, potenciální vyhrožování ze strany BMW Invelt, skvělá reakce Škoda Auto, žabomyší války mezi youtubery — a nebo je to snad celé fejk?

Vzniká nám tu krásná případová studie, která poslouží budoucím generacím při přípravě marketingových strategií a snad v budoucnu zabrání plejádám marketérů nalepit na svůj produkt random influencera při snaze být za levno vidět a ještě si u toho zkazit jméno. A nebo sledujeme možné pokračování kyberšikany mezi influencery, kteří již v minulosti mezi sebou měli konflikt. Pojďme si udělat malé shrnutí, co se zatím událo, kdo odmítl koho, kdo mlčí, kdo komu vyhrožoval, kdo plakal a kdo koho pomlouvá. Občas mi přijde, že s příchodem marketingové spolupráce s influencery se vrátili i někteří marketéři zpátky na střední, a pak tu sledujeme drama jak z nejlepších sezón Beverly Hills 90210.

—  Update: Nové informace a vývoj situace na konci článku (23. 12. 2016, 15:00)

Nové BMW, slzy štěstí a nevýhodné smlouvy

18. prosince zveřejnila na svém kanálu mladá youtuberka (to je skoro pleonasmus) Carrie Kirsten (202 025 odběratelů) video, ve kterém se slzami v očích přebírá od zástupců BMW Invelt vůz BMW X1 a velmi emotivně oznamuje, že se stala ambassadorkou této společnosti. Obsahovou kvalitu videa asi raději necháme bez komentáře, ale jelikož prvotní vlna komentářů fanoušků pod videem byla velmi pozitivní a přející, pro cílovku asi forma dobrá. Nicméně, pro nás jsou ve videu klíčové dvě věci: pozitivní video o převzetí vozu BMW (v podmínkách spolupráce, ale na tom ještě není nic divného) a oznámení, že se stává oficiální ambassadorkou společnosti BMW Invelt (toto prohlášení se nám bude hodit v příběhu později).

Carrie Kirsten přebírá vůz BMW X1


Doteď by skoro všechno bylo v pohodě. Carrie dostala zapůjčené nové auto, je happy ambassadorkou a fanoušci mají taky radost. O den později se ale ozvali youtubeři TVTwixx (Danny „Threeman“ Sonnleitner)Freescoot (Jakub Smrek) a ve svých videích (viz níže) popisují, že byli také oni v červenci letošního roku osloveni zástupcem společnosti BMW Invelt, marketingovým manažerem Jiřím Haberlem. Prvotní nadšení z možné spolupráce s atraktivní značkou střídá podiv nad podmínkami spolupráce.

Podmínky spolupráce (zdroj: Twitter, @lukaschury)

Podmínky spolupráce. Klikněte pro zvětšení. (zdroj: Twitter, @lukaschury)

Jasně, pár fotek a videí do měsíce patří mezi běžný obsah, který po influencerech značky chtějí. Záhy to ale začíná být mnohem zajímavější: „Jedna negativní recenze na konkurenční značku (především Audi, Škoda a Volkswagen). Tak to bychom měli první nekalou (při nejmenším hodně nemorální) praktiku směrem k divákovi a konkurenci, která si  říká o právní napadení. Bohužel by to ale odnesla i Carrie, protože jako ambassadorka smí prý měsíčně najet pouze 500 km a ještě si musí sama hradit servis i pojištění vozu, což u BMW z roku 2016 bude určitě jen pár kaček…

Výše zmíněné kontroverzní body probírají oslovení youtubeři TVTwixx Freescoot ve svých videích a ukazují také screenshoty e-mailové konverzace s marketingovým manažerem Inveltu Jiřím Haberlem.

(Update: doporučuji přečíst rozbor o možné nepravosti e-mailů zde)

(Obsah, jazyk a délka přiložených videí nemusí sednout každému, proto přímo pod nimi najdete inkriminovaný screenshot z údajné e-mailové konverzace)



Screenshoty e-mailové konverzace s Jiřím Haberlem BMW Invelt (Update: dosud nepotvrzena pravost – 23. 12. 2016)

zdroj: autoforum.cz

zdroj: autoforum.cz

Více screenshotů najdete naleznete zde.

Rychlý palec nahoru pro Škodovku

Na videa youtuberů velmi rychle zareagovala Škoda Auto v komentářích. A podle rychlosti a hlavně pozitivního přijetí uživateli si zaslouží pochvalu. Takže posílám vánoční palec k nebi do agentury Zaraguza, která má české profily Škoda Auto na starosti.

Škodovka sbírá body na YouTube

Škodovka sbírá body na YouTube

Invelt říká, že to není pravda…

Hned 20. prosince vydalo BMW Invelt na svém FB profilu vyjádření popírající, že by jakákoli výše popsaná komunikace probíhala.

Vyjádření BMW Invelt na FB

Vyjádření BMW Invelt na FB

Musím uznat, že jsem znejistěl (a pořád je možnost, že se za týden ozve Kazma, jak nás všechny dostal). Stejně tak se moje bublina přátel a známých pracujících v reklamních agenturách, médiích nebo jinde v marketingu rozdělila na tábory „věřících“ „nevěřících“.

Takže zatím tu máme buď slušný fuck up BMW Invelt, které se snaží mlžit, co to jde, nebo dost velký prank/hoax youtuberů, kteří se chtěli vysmát konkurentce mezi influencery a získat obdiv, fejm, lajky nebo něco dalšího, za co se dneska kupují pogy a svačiny. Bohužel ani jedna z variant není pozitivní.

Shitstorm začíná: výhružky a někdo tu očividně kecá (láska, sex a trápení)

Oba youtubeři, kteří (zdá se) poukázali na nekalé praktiky BMW Invelt, vydávají skoro zároveň 21. prosince (timing, podoba videí i některé použité podklady od začátku kauzy působí místy podezřelým dojmem) nová videa, kde popisují, jak jim prý vyhrožuje soudy a mafií opět Jiří Haberle. Teď už je, zdá se, situace slušně vyhrocená a trochu jsme popojeli od hodně blbé smlouvy s ambassadory. Nyní sledujeme buď prank hodně za čárou, nebo nezvládnutou krizovou komunikaci BMW Invelt. Trochu světla do celé kauzy se podařilo vnést Mediáři, který získal oficiální vyjádření z BMW Invelt.

zdroj: mediar.cz

zdroj: mediar.cz

No a teď je ideální čas se vrátit na začátek tohohle vyprávění, kdy jsme si pustili nadšené video Carrie, která bohužel přímo ve videu prohlásí, že se se oficiálně stává ambassadorkou značky BMW Invelt. Mimo jiné zde také její kamarádka v jeden moment říká, že Carrie zrovna sama sedí v kanceláři a podepisuje smlouvu.

No já nevím, nejsem úplně Hercule Poirot nebo Sherlock Holmes, ale tohle už nevypadá na prank od dvou youtuberů, ale těžce nezvládnutou krizovou komunikaci. Nebo taky ne…

—Update 23. 12. 2016 (9:30)

Musím doplnit o skvělý rozbor e-mailové komunikace, IP adres apod., který sdílela Marie Grafová na blogu Sibiřanka diktuje a nabízí zase skvělé argumenty, že se o vymyšlenou akci jedná. Doporučuji přečíst celý článek zde.

Malá ukázka - doporučuji přečíst celý rozbor (zdroj: sibiranka.cz)

Malá ukázka – doporučuji přečíst celý rozbor (zdroj: sibiranka.cz)

—Update 23. 12. 2016 (14:50)

A zdá se, že míříme do finále. Článek na webu Marketing&Media přidává další analýzy a důkazy, že e-mailové konverzace mezi youtubery a Invelt byly podvrh. No… jsem opravdu zvědavý, jestli podnikne BMW/Invelt právní kroky proti dvojici influencerů. Předpokládám, že spoléhali na typické „žalovat dva mladý kluky nebudou, to by je lidi ještě víc sežrali“. Na druhou stranu nám tu vzniká vlastně precedens, protože co si pak budou moct další lidé dovolit za fabulace v budoucnu? Jsem opravdu zvědavý, jakou bude mít tato kauza dohru.

— konec update

Co jsem se dnes naučil?

Stejně jako Stan a Kyle ze South Parku, i já jsem se dneska něco nového naučil. Jednak, že mnoho youtuberů mluví jako dlaždiči a vytváří mezi sebou žabomyší války pseudocelebrit podobné těm, kterými Blesk a TOP Star Magazín zásobují starší generace. Škoda, že tohle musí sledovat cílovka 10 – 15 let a vidět, jaké hodnoty cení jejich vrstevníci. Ale nebudu pesimista, děti jsou super.


Pak jsem se taky naučil, a tím se dostáváme k té zmínce o případové studii pro budoucí generace na začátku, že i malá blbůstka dealera, frančízy atd. může hodně slušně zavařit velké, stálé značce. A přitom taková blbost, co? Navíc dost možná nepravdivá…

Vemte si, že cílem spolupráce s influencery určitě nebylo je natáhnout na hodně blbých podmínkách, ale oslovit cílovou skupinu. Upřímně teda nevím, proč si vybrali influecery, jejichž nejaktivnější cílovka jsou skutečně děti 10 — 15 let. Možná chtěli budovat vztah ke značce BMW od mládí a vytvořit nějakou aspiraci do budoucna. Ale to se mi moc nezdá, spíš špatný průzkum influencerů.

Vtipná je ta marketingová dohra: jediná cílovka, kterou mohla tato spolupráce oslovit, je mladé publikum 10 — 18 let (ať nežeru, 20 let). No… a kvůli tomu, jaký souboj se mezi všemi youtubery na toto téma rozjel, tak desítky youtuberů mají správný hejt/kontroverzní obsah a mladí diváci se rozdělili na tábory, které buď brání Carrie, nebo hejtují, že kývla na tuto spolupráci. Tak či tak se oba tábory shodnou na tom, že BMW v tomto případě je ten záporák. A na rozdíl od nás marketérů, co počítáme, že každý zná všechny kampaně a taktiky, pro ně to bude fail BMW, ne BMW Invelt. Co je BMW Invelt? A nebo to skutečně fake byl, ale dozví se to ještě všichni diváci?

Jak citovat tento článek?

KOLEK, Ondřej. Youtubeři v Bavorácích mají pomlouvat konkurenci a platit si pojištění – je to fake? In: Markething [online],  2016. ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: http://www.markething.cz/youtuberi-v-bavoracich-maji-pomlouvat-konkurenci-a-platit-si-pojisteni-je-to-fake

Zdroje:

www.youtube.com/watch?v=qkk27cItaMg

http://www.autoforum.cz/zajimavosti/cesky-dealer-bmw-stvoril-nejzoufalejsi
-marketingovou-kampan-dejin-a-nebo-ne/

http://www.mediar.cz/youtuberi-bmw-chtelo-at-pomlouvame/

update:http://www.sibiranka.cz/blog/bmw-invelt-poznamky/

update:http://mam.ihned.cz/marketing/c1-65568020-freescoot-tvtwixx-bmw-fake-e-maily-manipulace-podvrh

náhledový obrázek: YouTube, kanál @FattyPillowTV

Absolvent oboru Marketingové komunikace a public relations na FSV UK. Zajímá se především o marketing v zábavním průmyslu, popkulturu ve všech podobách, kreativní reklamu. Ve volných chvílích básní a vymýšlí kraviny. Star Wars.