Markething.czMarkething

menu

zavřít

Bird Box: Netflix láme rekordy díky memes

Autor článku

Student druhého ročníku MKPR a vášnivý komentátor na ČSFD, který nepohrdne filmem ani seriálem jakéhokoliv druhu.

21. ledna 2019

Bird Box. Dvě slova, která se přes vánoční prázdniny objevila ve feedech snad každého z nás. Snímek od Netflixu, představený trailerem pouhý měsíc před premiérou, byl na VOD platformu vypuštěn 21. prosince a od té doby se mu na sociálních sítích šlo vyhnout pouze v případě, že by si člověk dal stejně jako hlavní hrdinka filmu pásku přes oči.

Diváky Bird Box zprvu lákal na zajímavou sci-fi premisu (pouhý pohled na neznámá stvoření dovede většinu obyvatel k sebevraždě) vycházející z knižní předlohy, také na áčkové obsazení se Sandrou Bullock a Johnem Malkovichem i oscarovou režii od dánské Susanne Bier. Vzbudit zvědavost veřejnosti a přilákat k obrazovkám mnoho lidí se však nakonec podařilo převážně díky záplavě nejrůznějších variací internetových memes.

45 milionů uživatelů přilepených k obrazovkám

Pro Netflix šlo překvapivě o rekordní snímek, který za prvních 7 dní přilákal 45 milionů uživatelů. O zprávu se v prosinci podělila sama firma, která si jinak svá interní čísla sledovanosti nechává pro sebe. Pro srovnání například letní romantický hit To All the Boys I’ve Loved Before vidělo za 2 měsíce 80 milionů uživatelů a vánoční komedii The Christmas Chronicles s Kurtem Rusellem vidělo za týden 20 milionů.

Tweet Netflixu oznamující novou rekordní sledovanost (zdroj: psychologytoday.com)

Vůči vysokým cifrám se však vynořila řada skepticismu, jelikož Netflix tvrzení nijak nepodložil a zároveň nebylo jasné, zda se ve statistikách počítá jako zhlédnutí i pouhé kliknutí a následné vyskočení z filmu. Toto bylo později upřesněno a do 45 milionů účtů se tedy počítají pouze ty, které film dokoukaly do 70 % z celkové stopáže. Zároveň je nutné zdůraznit slovo „účtů,“ jelikož nemůžeme vědět, kolik lidí film sledovalo s někým. Celkové číslo by tak mohlo být několikanásobně vyšší. Proč byl ale Bird Box tak úspěšný?

Bez Star Wars nejsou koláče, ani konkurence

Až do roku 2018 se Netflix vyjímal hlavně seriálovou tvorbou, zatímco ta filmová spadla spíše do béčkové kategorie (až na světlé výjimky jako oceňované Mudbound). Letos však začala platforma velmi úspěšně zaplňovat díru na trhu v podobě romantických komedií (s The Kissing Booth, Set It Up a zmíněné To All the Boys, které dokonce dostane pokračování). Zároveň Netflix podepsal smlouvy s velkými jmény, jako je Alfonso Cuarón, jehož Roma pro platformu vyhrála Zlatý glób, či Martinem Scorcesem, který na Netflix zamíří již letos.

Plakát lákající na jméno Sandry Bullock a „slepou“ premisu (zdroj: heavenofhorror.com)

Kromě oživení skomírajícího trhu romantických komedií a nabídky lepších podmínek filmařům však Netflix velmi chytře využil poměrně volné předvánoční okénko v programech kin. Po dvou letech totiž poprvé chyběly před Vánocemi v kinech nové Star Wars či podobně velkolepý blockbuster. Konkurenci částečně představoval dva týdny běžící Aquaman, disneyovská Mary Poppins se vrací a transformerský Bumblebee. Všechny tyto filmy se snažily uspět v posledních týdnech prosince, které klasicky bývají nejúspěšnější do počtu diváků (kromě Star Wars v podobném časové rozmezí uspěli třeba Avatar a Pán Prstenů.). Ač si první příčku udržel Aquaman, zapadlo jeho jméno pod tunou příspěvků o Bird Box.

Datum premiéry Bird Box rozhodně není náhodou, přestože v něm Netflix pravděpodobně neviděl až takový potenciál, a obrovským hitem se stal díky dobré shodě náhod (dle komunikace na začátku prosince Netflix nejvíce věřil snímku Roma). Kritici k snímku sice nebyli nejmilejší, ale kupodivu i tak uspěl, a to dost pravděpodobně jen protože nešel do kin. Během svátků přeci jen diváka logicky přiláká sci-fi thriller se Sandrou Bullock, který je vlastně zdarma, což by například čtyři rodinné lístky do kina nebyly. Zvlášť když nehrají nic, co by člověk potřeboval vidět tak nutně jako Star Wars.

The Bird Box Effect aneb meme-marketing

Kromě pohodlnosti tu však do hry také vstoupila virálnost Bird Boxu, který se do povědomí většiny světa dostal díky memes zaplavujícím internet. Server The Ringer ve svém článku tuto lavinu příspěvků trefně nazval jako „the bird box effect“ a označil memes za budoucnost filmového marketingu. Některé z nich údajně zprvu vytvořil a šířil samotný Netflix, načež se strhla nečekaná řetězová reakce, jejíž výsledek organicky zajisté vyjel někde ve vašem feedu.

Vznikly dokonce samotné účty věnované Bird Box memes (zdroj: cheezburger.com)

Nutno podotknout, že virální kampaň skrze memes se Netflixu nepovedla poprvé, v podobné míře se internetem šířila i první řada 13 Reasons Why a zmíněné To All The Boys. A přestože o Sandře Bullock se nakonec nemluvilo jinak než o „the lady from Bird Box“ a navrch toho vznikla nebezpečná bird box challenge, hrálo nakonec vše v prospěch Netflixu. Snímku nijak neublížilo, že se stal terčem posměchu, byl totiž vidět doslova všude a takovou masivní publicitu by nikdo nebyl schopen zaplatit.

Ať už je výsledný film jakýkoliv, tak se jedno Netflixu musí nechat – před ostatními filmovými studii je o krok napřed a rozhodně se nebojí riskovat (koncem roku 2018 například představili interaktivní snímek Black Mirror: Bandersnatch). A pokud se u nich konkurence inspiruje, může nás v blízké době čekat velké množství dalších (nucených) meme kampaní.

Jak citovat tento článek?

VOHRALÍK, Jan. Bird Box: Netflix láme rekordy díky memes. Karin KALOUSOVÁ, editor. In: Markething [online], 2019 [cit. 2019-01119.  ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: http://markething.cz/bird-box-netflix

Zdroje:

https://io9.gizmodo.com/a-holiday-movie-season-without-star-wars-just-feels-wei-1830823836

http://collider.com/bird-box-why-netflix-release-strategy-was-brilliant/#images

https://ew.com/movies/2018/12/28/bird-box-netflix-viewers-sandra-bullock/

https://people.com/movies/netflix-bird-box-memes-explained/

http://collider.com/bird-box-views/

https://www.bustle.com/p/how-many-netflix-viewers-watched-to-all-the-boys-popular-rom-coms-on-the-service-show-the-genre-is-thriving-12584309

https://www.theringer.com/movies/2019/1/3/18167278/bird-box-memes-netflix-bots-marketing