Facebook Twitter YouTube RSS Mail Instagram
Menu

Komentář: Jsi Čech, Čech, Čech tak…to plácni na billboard?

      30. 8. 2017
Komentář: Jsi Čech, Čech, Čech tak…to plácni na billboard?

Nebo ne? Pochopil bych, kdyby někdo vlajkami na billboardech chtěl budovat národní hrdost a nebo chtěl lidem prostě připomenout, jak že to s těmi barvami na vlajce vlastně je. (Lifehack – představte si, že držíte půllitr.) To, co se teď v okolí tuzemských dálnic ale děje, je spíše výkřikem do tmy Svazu provozovatelů venkovní reklamy (SPVR). Svaz se snaží bojovat proti zákazu venkovní reklamy v okolí dálnic a silnic I. třídy.

Na poslední chvíli zorganizovaná protestní kampaň SPVR je krásná kombinace české vyčůranosti a hesla „tonoucí se stébla chytá“. I když už utonul, a sice před 5 lety. Celá situace je zapříčiněna novelou zákona o pozemních komunikacích, která byla přijata v roce 2012. Tolik k argumentům typu „aktuální vláda si na zákoně chce před volbami přihřát polívčičku“. Jistě, možná chce. Jestli za to ale „někdo může“, tak je to Nečasova vláda. Novela zakazuje pronajímání reklamních prostor v okolí 250 metrů od dálnice a 50 metrů od silnice I. třídy. Jednoduše řečeno – plošný zákaz billboardů v okolí dálnic a silnic I. třídy.

I přestože BigBoard a další společnosti, kterým příslušné reklamní plochy patří, měly více než dost času na to je odstranit, se tak nestalo. Podle tiskové zprávy SPVR, kterou svaz vydal 28. srpna, se jedná o zákon protiústavní a Marek Pavlas, prezident SPVR a zástupce společnosti BigBoard, rušení billboardů označil za „protiústavní znárodnění“. S reakcí na situaci na sebe nenechal dlouho čekat ani ministr dopravy Daniel Ťok.


Po dnešní tiskové konferenci navíc SPVR odmítá billboardy odstranit úplně. S tím, že se již nejedná o reklamní plochy, když jsou na nich umístěny vlajky. Až já budu někdy na poslední chvíli bojovat proti 5 let schválenému zákonu tím, že je protiústavní, aniž bych se kdykoliv předtím obrátil k ústavnímu soudu, tak si můžeme podat ruku. Ale počkat. Nejdřív si budu muset 2 roky potom, co byl zákon schválen, založit organizaci jako SPVR, která naprosto jistě nebude lobby. Obzvlášť, když na webu té organizace budu mít mezi „orgány svazu“ jen sám sebe. Podezřelé? I think not.

Jedna z cca 800 vlajek. FOTO: Lukáš Werner, HN

Celkem teď podél českých dálnic visí něco kolem 800 vlajek České republiky. Státních praporů? Nebo snad cca 800 vyobrazení státní vlajky? Ať už je to jedno, druhé nebo třetí, jedná se o pokus SPVR upozornit na sebe a vytvořit si image chudáčků, které terorizuje stát, a kteří vám na svém webu nezapomenou připomenout, že od roku 2007 věnovali členové SPVR 180 milionů na dobročinné účely. Upozornit na sebe se jim poměrně jistě povedlo. Udělat ze sebe veřejně prospěšné, hodné a utiskované podnikatele? Za mě ne.

Nehledě na bezpečnost, která je hlavním důvodem odstranění billboardů z okolí pozemních komunikací, jde také o velmi pozitivní trend čištění veřejného prostoru od reklamních sdělení. Reklama se totiž dá dělat i jinak, a to tak, aby lidem nevadila. Nebo aby jim (když už) vadila co nejméně. A především – tak, aby je neohrožovala na životě. Možná, jenom možná, by se místo protestních výkřiků, které připomínají malé naštvané dítě, kterému někdo vzal lízatko, měli provozovatelé venkovní reklamy zamyslet nad tím, kam svoji podnikatelskou činnost přesunout. Přece jenom na to měli celých 5 let.

Každopádně je to celé vlastně dost zábavné. Zkuste dnes nebo ve čtvrtek vyjet na výlet po vaší nejbližší dálnici. Protože (naštěstí) tolik vlajek podél krajnice už nikdy neuvidíte. Nebude je totiž kam dát.

Zdroje:

http://m.ihned.cz/domaci/c1-65860060-ceske-vlajky-podel-dalnic-jsou-poslednim-vykrikem-reklamni-spolecnosti-od-zari-billboardy-zmizi

http://byznys.lidovky.cz/ceske-vlajky-u-dalnic-provozovatel-billboardu-sazi-na-to-ze-statni-symbol-se-nesmi-odstranit-i09-/firmy-trhy.aspx?c=A170828_122153_firmy-trhy_mpr

http://zpravy.idnes.cz/billboardy-dalnice-silnice-i-tridy-zakaz-fff-/domaci.aspx?c=A170828_092204_domaci_mpl

https://zpravy.aktualne.cz/domaci/ceske-vlajky-podel-dalnic-jsou-poslednim-vykrikem-reklamnich/r~8ad8f1de8bd411e7a7160025900fea04/?redirected=1504016669

http://www.dotyk.cz/byznys/ceska-vlajka-ma-zabranit-odstraneni-bilboardu-od-dalnic-a-silnic-1-tridy.html

http://www.spvrcr.cz/sites/default/files/priloha/28/179.pdf

http://www.spvrcr.cz/

Náhledové foto: Dan Materna, MAFRA

Jak citovat tento článek?

DOSKOČIL, Ondřej, REŽNÝ, Michal, ed. Komentář: Jsi Čech, Čech, Čech tak…to plácni na billboard?. In: Markething [online], 2017. ISSN 1805 – 4991. Dostupné z http://markething.cz/billboardy-u-dalnic.

Student 3. ročníku oboru Marketingová komunikace a PR. Má rád malá chlupatá koťátka, ženy a gin s tonikem a okurkou. Toho času zástupce šéfredaktora Markething.cz.