Facebook Twitter YouTube RSS Mail Instagram
Menu

Porozuměj datům, porozumíš zákazníkům — Big Data 2018

      4. 4. 2018
Porozuměj datům, porozumíš zákazníkům — Big Data 2018

Umělá inteligence, strojové učení, velká data. Výrazy, které se začnou v korporacích objevovat víc a víc. Proč? Vzhledem k obrovskému množství dat to zkrátka jinak nepůjde. Nejen o tom, jak to bude v nadcházejících letech s automatizací v rámci malých i velkých podniků, se hovořilo ke konci března na již čtvrtém ročníku konference Primetime for… Big Data.

O tom, co vlastně Big Data jsou a co se s nimi dá dělat, jsme už párkrát psali. Pro nezasvěcené nicméně zazněla krátká definice i na letošní konferenci: „Data jsou Big, když se už nevejdou do Excelu.“ Právě tehdy přichází vhod umělá inteligence, která by s tříděním nepřeberného počtu informací měla pomoci. Pod taktovkou moderátora Daniela Stacha se na události k tématu vyjádřilo celkem 16 přednášejících. Jaké poznatky jsme si pro vás připravili?

Umělá inteligence ropou 21. století

Jako první před účastníky vystoupil profesor ČVUT Michal Pěchouček. Podle něj se v umělé inteligenci skrývá neskutečný potenciál, který bude v příštích letech rozvracet mnoho oborů. Nebudou to však ruční práce, ale ty nejvíce lukrativní, na které se AI zaměří jako první, vyplývá z průzkumu McKinsey Global Institute. V roce 2030 by tak mohla nahradit až 2 miliardy pracovních pozic.

Pěchouček dodal, že několik dalších let to bude přece jenom trvat — umělou inteligenci umíme naprogramovat, ale tomu, jak se sama učí, zatím úplně nerozumíme.

Škola hrou, výzkum… taky hrou?

BehavioLabs stojí za nejdetailnějším předvolebním výzkumem loňských parlamentních voleb. O tom, jak se crowdfundovanému startupu povedlo poměrně přesně odhadnout výsledky voleb, mluvil Jiří Boudal. Častým kamenem úrazu výzkumů je paradoxně dotazník. Lidé si jej totiž spojují s nudou, což následně ovlivňuje výsledky. Situaci „shit in, shit out”, jak neefektivní dotazníkový průzkum firma popisuje, řeší vlastní aplikací připomínající Tinder. Je poměrně chytrá — personalizuje svůj přístup podle Vašeho pohlaví, umí tykat i vykat, místo pouhých otázek vám zadává úkoly, učí se z vašich odpovědí. Zkrátka připomíná spíše hru, jejíž interaktivní forma respondenty udrží v plné pozornosti.

„Lidé musejí chtít klikat dál. To udělají jenom v případě, když je dotazování podáno v zábavné formě,“ vysvětluje Boudal.

Boty a newsletter na míru

Lukáš Ohanka, který má na starost věrnostní program Baťa klub, hovořil o využití dat, která již nejsou zcela aktuální. Klub totiž sbírá informace o zákaznících značky Baťa už od roku 1999. Mimo jiné z nich vyplynulo, že členové věrnostního programu nejsou tak věrní, jak by se mohlo na první pohled zdát. Dokonce se podle nich dala určit pravděpodobnost odchodu jednotlivých kupujících. Proto firma přišla s několika kroky, které klesající loajalitu zase obrátily správným směrem, a v některých případech navýšily konverze až o 300 %. Šlo zejména o newsletter personalizovaný podle cenové hladiny předešlých nákupů, v případě registrace nových zákazníků pak o předvyplnění e-mailové adresy.

Víme, na co budete mít zítra chuť!

„Dříve nebo později nám samořidící auta budou sama doplňovat ledničku. Dnes ještě ne,” uvedl ve své prezentaci Ondřej Vaněk, zakladatel Blindspot Solutions. Jak jsme na tom tedy dnes? Pokud nakupujete na e-shopu Rohlík.cz, už jste možná do budoucnosti nahlédli. Obchod totiž umí odhadnout Váš příští nákup. Zohledňuje přitom nákupní historii, ale i třeba předpověď počasí, nebo den v týdnu. Umělá inteligence nakonec pomůže oběma stranám — vám ušetří čas, e-shopu umožní prezentovat širokou nabídku.

Vaněk hovořil například i o spolupráci firmy s DHL, pro kterou vytvořili náramky, jež monitorují pracovní zátěž jejich skladníků.

Personalizace nabídky je klíčová

Důležitost individuálního přístupu k zákazníkovi potvrdila i následující prezentace. Firma EY z průzkumu zjistila, že například zmíněný předvyplněný košík by ocenilo až 57 % dotázaných, 14 % by si nákup dokonce nechalo odeslat rovnou domů. Na takovou situaci ale většina retailerů ještě připravená není — pouhých 11 % obchodníků je přesvědčeno, že dokáže vytěžit potřebná prodejní data.

Bezpečnostní kamery okem umělé inteligence

Na závěr konference byl divákům předveden nový způsob, kterým budou kamenné obchody schopné sbírat data ze svých prodejen. Inteligentní video analytika, krátce IVA, rozpozná obličeje, produkty, nebo třeba podezřelé chování. Z takových informací dokáže navrhnout nejlepší umístění pro určité kategorie zboží nebo identifikovat regulérní zákazníky. V rámci kyberbezpečnosti není třeba mít obavy — IVA je plně v souladu s přicházejícím GDPR, uklidňuje Milan Chuong Le z Quantasoftu. Neukládá totiž žádná citlivá data, informace o jednotlivých osobách jsou zašifrovány, a obsahují pouze obecné proměnné, jako jsou pohlaví či odhadovaný věk.

S IVOU se diváci měli možnost seznámit i v rámci menšího experimentu.

Letošní edice Primetime for… Big Data měla za úkol publiku složenému z manažerů, marketérů, ředitelů i specialistů přiblížit úskalí i výhody implementace big data systémů. Zároveň se také snažila vysvětlit, že automatizace není něco, čeho bychom se měli obávat, ale naopak jí jít naproti. Nabitý program plný charismatických řečníků zajisté účel splnil a my už se těšíme na příští ročník.

Zdroje

Fotografie: Blue Events

Náhledový obrázek: Oficiální stránky konference

Jak citovat tento článek?

BARTOŠ, Vojtěch. Porozuměj datům, a porozumíš zákazníkům — Big Data 2018. Ondřej DOSKOČIL, editor. In: Markething.cz [online]. 2018. ISSN 1805-4991. Dostupné z: http://markething.cz/big-data-2018