Markething.czMarkething

menu

zavřít

Bageta plná hejtu aneb kauza Pavlíny z Masterchefa

Autor článku

Absolvent oboru Marketingová komunikace a PR na FSV UK. Zajímá se o filmový průmysl, popkulturu, memy a reklamu. Řídí se mottem „Through creativity to insanity“.

8. května 2020

Po kauze Nely Slovákové s prodejem pochybných roušek a údajnými falešnými certifikáty má český internet zase o čem mluvit! Pavlína Lubojatzky, jedna ze soutěžících kuchařské reality show Masterchef, jejíž česká verze aktuálně běží na TV Nova, v posledním díle vyhrála soutěž o „nejlepší“ bagetu, a tím se stala tváří Bageterie Boulevard. To by samo o sobě nebylo nic neobvyklého a je to logický tah ze strany známého fastfoodového řetězce. Pavlína je však pro diváky kuchařské show kontroverzní postavou a reakce na internetu tak na sebe nenechala dlouho čekat.

Sledovanost reality show Masterchef na TV Nova čítá statisíce diváků, proto je aktuální kauza v povědomí tak širokého publika, které se k ní vyjadřuje na sociálních sítích. Jak to všechno začalo?

Po odvysílání středečního dílu pořadu, ve kterém soutěžící Pavlína zvítězila, zveřejnila Bageterie Boulevard na svém Facebooku příspěvek o spojení značky a vítězné bagety od Pavlíny z Masterchefa. Ten má ke dnešnímu dni přes 7 tisíc reakcí, skoro 5 tisíc komentářů a přes 300 sdílení. 

Vyhledávání značky na Googlu, podle Google Trends vzápětí po odvysílání pořadu raketově vzrostlo.

Admin Daniela a její krizová komunikace

Vlny hejtů se snesly na soutěžící Pavlínu a její výherní bagetu s kuřecím masem a salsou. Na některé nenávistné komentáře ale velmi rychle a vtipně zareagovala správkyně facebookového účtu českého řetězce.

Daniela, která se stará o komunikaci Bageterie Boulevard na sociálních sítích, si se situací poradila nevšedním způsobem a pohledem naší redakce zvládla krizovou komunikaci na jedničku. Její odpověď na několik desítek hejtů posbírala už přes tisícovku pozitivních reakcí.

V reakci na FB příspěvek Bageterie Boulevard dokonce vznikla událost vyzývající k bojkotu Pavlíniny bagety.

Influencers a kuřecí bageta

Situace vygradovala do takové míry, že se k ní začala vyjadřovat známá jména na sociálních sítích jako třeba Jakub Horák nebo Jaroslav Cerman.

Parodické účty TMBK nebo Masaryk Official dokonce k aktuální kauze vytvořily vtipné koláže.

A společnost Rohlik.cz a Alza.cz dokonce předvedly real-time marketing reakci na svém Facebooku a Instagramu.

Kyberšikana a trolling?

Měl by člověk, který se zúčastní jedné z nejsledovanější televizních show, s podobnými komentáři počítat? Podle mnoha komentátorů na sociálních sítích ano.

Celá situaci hraničí s kyberšikanou a vlna nenávisti vůči soutěžící je, jak říká v rozhovoru pro hlavní zpravodajství TV Nova sama aktérka soutěže, „něco, s čím sama moc nezmůže”. 

Princip Reality Show

Každá reality show je vždy postavena na různých profilech soutěžících, které rozdělují komunitu diváků na dva tábory – ty co je nenávidí a ty co je mají rádi. Dramaturgie pořadu a profily soutěžících musí udržet diváky u sledování co nejdéle, jak zmiňuje i autorka Ruth Hellerová ve své knize Reality Television: The TV Phenomenon that Changed the World popisuje, jaké zpravidla bývá rozdělení soutěžících. 

Právě na to poukazali někteří uživatelé na Twitteru v souvislosti s kauzou ohledně reality show Masterchef.

Názory na protagonisty reality show Masterchef na Twitteru

Fast (Food) Marketing?

Jestli se jednalo ze strany Bageterie Boulevard o chytrý marketingový tah či nikoli, nám ještě ukáže čas. Už teď ale podle vyjádření Petra Cichoně, majitele skupiny Crocodille, pod kterou Bageterie Boulevard spadá, pro Forbes, je jasné, že bagety spojené s Masterchefem prodávají. 

 „Prodej vítězné bagety zatím běží skvěle,“ reagoval na dotaz Forbesu. „Jednou z našich zásad je, že šéfkuchař má vždycky pravdu, to jest, o jeho verdiktu se nediskutuje.“ 

A nám nezbývá než pochválit administrátorku stránky Danielu za bravurní community management. Způsob, kterým na facebookových stránkách reagovala na nenávistné fanoušky a snažila se celou konverzaci strhnout do pozitivnějšího tónu a odrazit trolling v kombinaci s kyberšikanou, by mohlo být inspirací pro leckterý brand.

ZDROJE:

Ruth A. Deller, Reality Television: The TV Phenomenon that Changed the World

https://www.facebook.com/jakub.horak

https://www.facebook.com/profile.php?id=100004135543927

https://www.instagram.com/masaryk_official/

https://www.instagram.com/rohlik.cz

https://www.instagram.com/bageterieboulevard/

Přečtěte si také