Facebook Twitter YouTube RSS Mail Instagram
Menu

Babovřesky: divácký rekord a pár facek

      20. 2. 2013
Babovřesky: divácký rekord a pár facek

Vzpomínáte si na Zdeňka Kubíka, který na Facebooku vystupuje pod pseudonymem Josef Novák? Velmi svérázně a efektivně spravoval facebookový profil hudebního festivalu Benátská noc, o čemž jsme vás v červenci informovali v článku zde. Teď stojí za produkcí nové troškovské komedie Babovřesky a také spravuje její facebookovou page, která má téměř 60 tisíc fanoušků. Ptáte se, proč si na zdi stránky nepřečtete ani jedinou negativní zmínku na účet kritikou rozdrásaného filmu?

Scénář je typický – kdokoli na facebookovou stránku filmu Babovřesky napíše jakýkoli „hejt“ nebo i prostě jen kultivovanou negativní kritiku, doménový král Zdeněk Kubík na něj sešle svůj hněv a nekompromisně jej zabanuje. Nejinak tomu bylo i v době před 20. ročníkem festivalu Benátská noc. Uživatelé byli v šoku z toho, jak nevybíravě se na jejich adresu vyjadřuje správce profilu. Zdeněk Kubík neznal žádnou slušnost a rozhodně neprojevil ani kapku snahy vyjít vstříc a usmířit si kritiky. Tato strategie účel světí prostředky se ale překvapivě stále vyplácí a má řadu příznivců. Dokáže velmi efektivně kumulovat opravdové fanoušky a nemilosrdně likviduje nepřátele.

Výkladní skříň úspěchu

Ve finále vypadá facebookový profil filmu Babovřesky jako dokonalá ukázka úspěchu – kladné ohlasy a aura vítězství. Realita je ale poněkud jiná. Dle české kritiky a zainteresované divácké obce drží Zdeněk Troška svou režisérskou a scenáristickou úroveň nízko již velmi dlouho a snímek Babovřesky se netváří, že by ho měl z filmového bahna vytáhnout.

Novinky.cz: Výkaly a vulgarismy v Babovřeskách zaujaly národ.

 

Právo: Vtipkuje se o pindících, ptácích, orálu a v neposlední řadě o farářově jméně. Pro jistotu se většina fórků zopakuje, případně dovysvětlí, snad aby nikomu ta sranda neušla… v každé scéně se u jídelního stolu pojídá medovník stejnojmenné značky a při každém zvednutí telefonu se ozývá „Haló, tady Impulsovi!“, a tak je místy složité odlišit Babovřesky od reklamního bloku.

 

idnes.cz: O náhražce humoru, jíž Babovřesky ládují diváka se svatým přesvědčením, že oslavují lidovou zábavu, by se daly psát celé traktáty.

 

Tento nepříjemný obraz se asi Kubík snažil trochu napravit a dle serveru In-Magazín poněkud podvodným jednáním ovlivnil hodnocení Babovřesků na webu fdb.cz. Celý článek si můžete přečíst zde. Objevují se také hlasy, že se jedná o velmi sprostou cenzuru, ale na to reaguje sám Zdeněk Kubík tímto způsobem: „CSFD trubky se vztekaj, ze na FB Babovresk se maze a banuje. Ze prej „cenzura“. Vzhledem k tomu, ze FB stranka je predevsim nastrojem PR, tak je to to same, jako by chteli od Cocal coly aby davala do svych reklamnich spotu, ze pit COlu je nezdrave…

To, že by filmoví kritici nový Troškův počin pochválili, asi nikdo nečekal, ale tak extrémní polarizaci názorů asi také ne. Na jedné straně máte řadu alternativních hlasů – opinion leaderů – které film označily za učiněnou hrůzu a nevkus. Na straně druhé ale existuje facebooková stránka plná „sluníčka a duhy“ a nový český rekord v návštěvnosti filmu v kinech za premiérový víkend. 140 236 z nás se na Babovřesky zašlo během otevíracího víkendu podívat do multilplexu nebo lokálního biografu.

Jak lze uvařit úspěch?

Režisér Troška pevně věří tomu, že vytváří kvalitní lidovou zábavu, při jejímž sledování diváci uniknou před problémy dnešní zlé doby. Jeho producent a internetový podnikatel Zdeněk Kubík věří tomu, že tradiční korporátní uhlazenost a vstřícnost je při komunikaci s veřejností k ničemu a jeho reakce se lidovostí a vulgaritou dokonale rovnají filmové úrovni Zdeňka Trošky. Mohli bychom říci, že jsou oba úplně mimo, ale čísla dokazují něco zcela jiného. Je to vlastně dost podobné jako fenomén Eva a Vašek – zdá se, že jsou pro většinu pouze k smíchu, ale ve skutečnosti tento klávesový pár doma přehazuje bankovky vidlemi. Každé zboží má prostě svého kupce. A trapností přetékající lidovou komedii zasmrádlou xenofobní stereotypizací, která je občanům České republiky tak vlastní, chce kupovat až neuvěřitelně moc lidí.

 

Za tip na článek děkujeme Jakubovi Fürstovi.

 

Zdroje:

http://www.novinky.cz/kultura/293647-zebricek-vykaly-a-vulgarismy-v-babovreskach-zaujaly-narod.html

http://kultura.idnes.cz/recenze-filmu-babovresky-0hl-/filmvideo.aspx?c=A130212_185420_literatura_jaz

zdroj náhledového obrázku: www.csfd.cz

 

Jak citovat tento článek:

MAXA, Martin. Babovřesky: divácký rekord a pár facek. Markething [online]. 20. února 2013 [cit.2013-02-20]. ISSN 1805-4991. Dostupné z: www.markething.cz/babovresky.

 

Absolvoval bakalářský obor Marketingová komunikace a PR na IKSŽ FSV UK a roční studium na francouzském Sciences Po Rennes, kde se zaměřil na marketing luxusního zboží a módních značek v propojení s moderními dějinami. Magisterský titul získal taktéž na IKSŽ FSV UK v rámci oboru Mediální studia. V současnosti na své alma mater externě vyučuje, zajímá se o oblast transmediálního vyprávění a je členem dozorčí rady serveru Markething.cz.