Facebook Twitter YouTube RSS Mail Instagram
Menu

AnimateNY: Jak si Češka podmanila New York Instagramem

      17. 1. 2015
AnimateNY: Jak si Češka podmanila New York Instagramem

 „Kašli na to, že tě můžou mít všichni za debila, a začni se dělit o svůj koníček na Instagramu. Díky globálnímu přístupu k sociálním médiím nikdy nevíš, kde a kdo si tě všimne a ocení. Může ti to nakopnout i celý život.“ To říká Eliška Podzimková, autorka účtu @animateny na Instagramu, který ji doslova změnil život a přinesl spolupráce, o kterých by tato skromná slečna z Česka ani nesnila. Nyní má na svědomí např. spot pro Jamieho Olivera, obsazení titulní stránky New Yorského deníku Metro, instaakce pro americký Vogue či články v celosvětových médiích.

Sociální média všeho druhu dnes hýbou společností. První generace, která do tohoto jedoucího vlaku hbitě naskočila a zdá se, že alespoň trochu chápe, kam se řítí, je Generace Y. Někdo z těchto mladých lidí se snaží celé toto dění analyzovat, jiný strategicky plánuje, kam se chce dostat, ale ti z nejúspěšnější jsou většinou takoví, kteří dělají, co je baví, nechají se tím unášet dál a dál a sledují, kam až se mohou dostat.

Viděli jsme již „hvězdy“ z Facebooku, Twitterové oblíbence či YouTube celebrity, které se po určité době začaly svým koníčkem zcela legitimně živit. Nevidí se ale často, že by zpočátku jen instagramový účet pomohl člověku k něčemu více, než ke spolupráci se značkami. Eliška Podzimková je ale důkazem, že všechno jde, když se chce. Její talent nyní povolali do New Yorku, kde se svým koníčkem živí a prosazuje creative content marketing na NYFA. AnimateNY založila v březnu 2013, při 102 příspěvcích měla již přes 9 400 followerů a toto číslo se dodnes téměř ztrojnásobilo. Vyzpovídaji jsme ji proto o její cestě k úspěchu.

Processed with VSCOcam with f2 preset

Jaký máš s Instagramem vztah?

Instagram se ke mně dostal docela náhodou. Do teď mám svůj osobní Instagram, kde sdílím fotky z každodenního života. I tak se s každou fotkou snažím, aby to nebyla jen fotka opilejch kamaradů, ale chci jí dát artovej podtext (nesnáším filtry by the way). Takže na Instagramu (svým privátním) trávím poměrně dost času, protože se mi líbí sdílet zážitky a zároveň mě to v jednom kuse nutí koukat se na svět trochu jinak. Vím, že to zní jako klišé, že nějaká zabědněná aplikace na smartfoun mě přinutila si všímat věcí, kterých bych si asi jinak nevšimla, ale je to tak… Konec konců, tahle aplikace mi docela markantně změnila život.

 

A jak začal celý tvůj příběh?

V roce 2012 jsem poprvé ve svém životě navštívila NYC. Byla jsem tu „jen“ měsíc, bydlela se svojí americkou sestrou Zoe a její rodinou a jednoduše jsem se zamilovala úplně do všeho. Když jsem se vrátila domů, hrozně se mi stýskalo. Jediný, co jsem mohla dělat je, že jsem koukala na obrázky z New Yorku a vzpomínala, jaký to bylo. Pak jsem začala projíždět fotky i na Instagramu a objevila jsem, že v New Yorku je velká spousta lidí, který dávaj na svůj Insta dost kvalitní fotky a v podstatě si tvoří svou „virtuální galerii“. Založila jsem si druhý účet na Instagramu. Už ani nevím proč. Mám pocit, že jsem chtěla udělat něco v tom stylu, že budu sdílet věci, které objevím na netu a dost se mi líbí. Nakonec jsem tam hodila i svoje upravený fotky, který jsem tak jako zkoušela s novým tabletem.

K tomu mě dost inspirovala práce jednoho chlapíka žijícího v New Yorku. Jeho fotky viděl další týpek, Holanďan, který v tý době taky žil v NY, a ten to všechno začal. Zeptal se mě, jestli nechci upravit nějakou jeho fotku. Udělali jsme spolu asi 3 nebo 4 koláže a přišli další lidi. Začala jsem i cíleně hledat fotky, u kterých mě něco napadalo, a oslovovat grammery, jestli můžu upravit jejich fotku. Většině z nich se výsledek dost líbil a sami ho sdíleli na svůj feed. Dali mi kredit a tak to rostlo. Instagram je v tomhle relativně unikátní. Neexistuje „retweet“, „share“ ani nic takovýho, jen like a komentář. To znamená, že jsi jednoduše postavenej na svý vlastní noze a musíš mít kvalitní práci, aby si jí někdo všimnul.

 

IMG_2963 copy

 

Jak vnímáš obecně Instagram scénu a její vliv na followery?

Ten virtuální vztah s followerama je dost zvláštní. Máte jakousi fan group, která oceňuje vaši práci „double-clickama“… Svým způsobem jsou docela manipulovatelní, ale taky, když jsou na něco zvyklí, tak nemají rádi změny. To vede k tomu, že hodně lidí, kteří si vytvořili nějakej svůj styl, se ho pořád drží, začnou opakovat pořád to samé dokola a ani si to neuvědomují. Jednomu z mých nejlepších kamarádů, kterého jsem poznala díky Instragramu, se to stalo taky. Teď už bývalý @tim.kau fotil kola po městě. Fotky, které byly na vysokym levelu pak dával na Instagram. Před pár týdny přestal, uvědomil si, že ho to dost omezuje, že v podstatě fotí pořád to samý dokola a už ho to nenaplňuje, tak jako dřív. Prostě mu být Insta-famous nevlezlo do hlavy, tak řekl dost. NYC komunita je v tomhle dost zvláštní a některým lidem to zatemnilo, proč vlastně rádí fotí a co kvalitní fotka je…

 

Promýšlíš tedy, jak se prezentuješ?

Nemám teď na Instagram moc čas. Nejdřív mě to dost štvalo, ale postupem času je mi to víc a víc jedno. Nechci se nutit do něčeho, k čemu mě přesvědčuje skupina 24K followerů. Chci si dělat, co já uznám za vhodný a ne se nechat řídit. Followeři na to odpovídaj po svým a prostě mě unfollowujou. No tak se nepoto, no…

 

taxi

 

Co považuješ za největší uspěch?

Mmmm asi to, že jsem dokázala dosáhnout svýho vysněnýho New Yorku. Mám svoje jasný cíle, kterých se nepouštím. Nějak moc mi toho vychází! (směje se) Mezi ty konkrétnější úspěchy patří asi spolupráce s Jamiem Oliverem, který mě dost inspiruje a je skvělá osoba. On si v předvečer velké akce „Food Revolution Day“, na kterou jsem dělala animaci, našel čas mi osobně napsat email a poděkovat mi. To mě dostalo… No a front page v New Yorskym Metru? Představovala jsem si ty lidi, co šli do práce a koukali na můj obrázek. Vtipný…

 

Takže žiješ „American dream“?

Dobrá otázka. American dream neexistuje. Věřím, že v očích několika lidí z mýho českýho okolí já ten American dream žiju, ale asi vás zklamu. Je to prostě normální život, kterej má v sobě spoustu skrytých překážek. Už ani nevnímám to, že žiju v tomhle super městě. Dost mě to štve, ale jednoduše na to město jako takový nemám moc čas. Taky poprvé v životě mám opravdovou práci a snažím se si zvyknout na zacyklený způsob života, kterej mě moc nebaví, i když mám ráda, co dělám. Jsem spontánní a ráda dělám každej den něco trochu jinýho. Už teď je mi bližší freelance.

 

pulp fiction

 

A co tedy vlastně děláš?

V práci dělám v marketing týmu specialistu na marketing content. V podstatě mi dost věří a nechávají mě dělat to, co si myslím, že bude fungovat na sociálních sítích a přiláká k nám mladé studenty. Jednoduše schovávám svoje dovednosti za velkou company. To je holt život a nějak se začít musí. Ale takovouhle práci bych asi v Čechách nezískala. Nejenom, že jsme v marketingu trochu neandrtálci, ale hlavně by se nestalo to, že by mi tohle někdo nabídl, když je mi 22, nemám absolutně žádné zkušenosti s marketingem a ani jsem ho nestudovala. Tady naopak vědí, že mladý lidi tím žijí více a rozumějí trendům. Zrovna v téhle oblasti by nám měli dávat šanci více, než v čemkoli jiném. Ale to se v Čechách prostě nestane… V Americe když umíš, tak prostě umíš. Pořád mi jen nejde přes prsty zadávat práci 40 letýmu grafikovi, ale už si zvykám si trochu vyskakovat, protože to k mojí pozici patří.

 

A vadí ti, že na Instagram čím dál více vstupují velké komerční značky? 

Instagram se stává cílem velkých firem. Oslovují mladé fotografy a jiný umělce a nabídnou jim spolupráci. Přijde mi to smysluplný, když to není uzurpované a přehnané. Alespoň jsou ty reklamy kreativní a dá se na ně koukat. Třeba tohle je příklad toho, co české firmy ještě neobjevily, nebo se toho obávájí a nevěří tomu. Chyba, chyba… I tady se na Instagramu najdou skvělí lidi, kteří živoří od zakázky k zakázce a za takový projekt by byli šťastný.

 

IMG_4125

 

A nejkurioznější věc, co se ti stala díky AnimateNY?

Kuriózní je určitě fakt, že si všichni mysleli, že v New Yorku už dávno bydlim. Přestěhovala jsem se až teď v říjnu… Přijedu do NY a na procházce přes Brooklyn Bridge mě zastaví chlapík a nadšeně se ptá „Hey, hey you are from AnimateNY, right?“, tak skromě odpovím „Yes, yes“. Vykouzlí mi to úsměv na celý den a řikám si: „Tyjo, tak tohle jsem nečekala.“ Jednou vypimpenou kuriozitkou je pak pozvání na Illuminati party, protože jsem postla fotku, kde je nakreslená ruka v pozici, která se připisuje iluminátům. Což jsem samozřejmě vůbec netušila…

 

Dík za čas Eli! Už jen jednu větu na závěr:

Koukejte se kolem sebe a nebuďte pořád všichni tak seriózní.

 

Podívejte se na další kousky z galerie Elišky Podzimkové, nebo mrkněte na její @animateNY Instagram.

 

IMG_2704 copy

boy

Subway geese

IMG_4347

iceream

ear

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jak citovat tento článek :

BARTONÍČKOVÁ, Tereza. AnimateNY: Jak si Česka podmanila New York Instagramem. Markething.cz [online]. 2015 [cit. 2015-01-17]. Dostupné z: http://www.markething.cz/animateny-jak-si-ceska-podmanila-new-york-instagramem

Studentka 2. ročníku oboru MKPR na FSV UK. Zajímá ji především fashion a art marketing, marketing luxusního zboží a vše kolem brandu. Zaměřuje se na generaci Y. Ve volných chvílích kreslí, maluje, čte a sportuje.