Markething.czMarkething

menu

zavřít

Americký fast food se na Twitteru vysmívá zákazníkům. Ti to zbožňují

Autor článku

Student 1. ročníku Marketingové komunikace a PR na FSV UK. Jako správný mileniál pije spoustu kávy a cestuje. Podle nálady fotí, natáčí i píše.

25. února 2019

Letos 4. ledna vyhlásil americký fastfoodový řetězec Wendy’s druhý ročník National Roast Day, dne, kdy bude „stírat“ všechny, kteří si o to na Twitteru řeknou. Není však jedinou značkou, která místo formálních a přehlédnutelných příspěvků preferuje sarkasmus. Jaké jsou reakce uživatelů? A jak si na tom v porovnání s mezinárodní scénou stojí Česká republika?

Zájem zákazníků i jiných firem o “zroastování” třetím největším americkým fastfoodovým řetězcem byl i letos obrovský. Místo kritiky nevhodných příspěvků se Wendy’s dostavily desítky tisíc liků a spousta pochvalných komentářů.

“Takového krasavce nemůžete setřít,” myslel si uživatel. Wendy’s ho vyvedlo z omylu.

Proti zákazníkům i proti konkurenci

Inspiraci k nadávkám správci twitterového účtu Wendy’s často čerpali z profilových obrázků uživatelů, u firem se nebáli použít jejich obecně vnímané vlastnosti. Velmi oceňovanou reakci obdrželo Wendy’s u odpovědi na fastfoodový řetězec Hooters, který operuje i u nás a je známý spoře oděnými servírkami.

“Aspoň máme uniformy, které můžou zaměstnanci nosit i v zimě,” vtipkovalo Wendy’s.

Wendy’s samozřejmě není na trhu se sarkastickými tweety nováčkem. Jejich aktivita na Twitteru je již delší dobu význačná tím, že se nebojí bořit konvence v komunikaci značky, a tak její profil zdobí samé memy, vtipy a odlehčené tweety. Jakkoliv spontánně jejich komunikace vypadá, za účtem se však skrývá profesionální tým se strategií od kreativní agentury VML. Ten musí na některé ostřejší tweety mít povolení seshora. “Tweety o McDonald’s většinou musíme nechat schválit,” uvedl jeden z manažerů profilu na Redditu, známém internetovém fóru.

Pošťuchování fast foodů: Wendy’s vs McDonald’s.

Z konverzace marketingového týmu Wendy’s s uživateli Redditu jsme se dozvěděli i to, že správa twitterového profilu zabírá mnohem více než 40 hodin týdně. Tým za účtem dále sám přiznal, že je těžké měřit návratnost investice a další marketingové metriky, které by se nabízely. Jako jasnou výhodu však zmiňují fakt, že se o nich neustále mluví.

Dbrand: brutální robotí sarkasmus

Pokud jste si mysleli, že reakce Wendy’s na uživatele jsou příliš tvrdé, měli byste vědět o dbrand, kanadském výrobci polepů mobilů a další elektroniky. Firma předstírá, že je účet spravovaný neposlušným robotem, který to ale zákazníkům dává pořádně sežrat. Jedná se o strategii, kterou firma prosazuje na všech platformách – nadávky tedy nalezneme i na Instagramu a na webových stránkách značky. Nebylo by divu, kdyby touto komunikací mnoho uživatelů odradil od nákupu, i tak ale twitterový účet firmy sleduje 1,3 milionu uživatelů.

Kolik znáte firem, které uživatelům říkají “you fuck”?

“Jednoho dne tě shodíme z útesu,” vzkazuje dbrand uživateli, který si stěžoval na poštovné.

I slovníky se mohou zapojit

Dále lze zmínit účet Dictionary.com, který boří předsudky nudných slovníků. Nebojí se zapojit do politických debat a neváhá se mísit ani do sporů amerických rapperů. Když minulé léto rapper Machine Gun Kelly ve své písni zesměšňoval Eminema, že jen sedí doma a studuje slovník, Dictionary.com za to Eminemovi obratem pomocí tweetu poděkoval. V dalším případě pak neváhal osočit komika Joshe Dennyho, když frázi “bílý heterosexuální muž” přirovnal k historicky nekorektnímu výrazu pro Afroameričany.

„Chtěli jsme ke zprávám, trendům a popkultuře přidat slovníkový pohled na věc na místě, kde o nich lidé již diskutují. Chtěli jsme se stát součástí takových konverzací,“ vysvětlila strategii Dictionary.com Lauren Sliterová, šéfka marketingu slovníku.

Všechny výše uvedené ukázky dávají firmám dvě velké výhody. Nejen, že se o nich neustále mluví a tím pádem narůstá brand awareness, ale takto originální obsah dává značkám i osobní charakter, který si mohou uživatelé se značkou spojit. Ten samý charakter, jenž se snaží ostatní firmy budovat třeba tím, že utrácejí nemalé množství peněz za spolupráce s influencery (přičemž obě metody se samozřejmě vzájemně nevylučují).

Česko vs. svět

I české značky se o vtip na Twitteru pokouší. Mnohým se vybaví již legendární účet Ministerstva kultury za dob, kdy jej spravoval  Petr Kukal. Na tuto tradici se snaží navázat i účet Českého Rozhlasu Dvojka, velkou aktivitu vyvíjí nyní profil Pražské integrované dopravy.

Není těžké si vzpomenout na to, která veřejná osoba na Hradě dosud hledá text „vlevo dole“.

„Ve při“. Náhoda? Spíš ne.

https://twitter.com/PIDoficialni/status/1089269030131851268

PID se pochlubilo mazací tramvají poté, co Václav Klaus mladší navrhl postihy za mazání komentářů na sociálních sítích.

Firmu, která by se odvážila si ze svých klientů dělat srandu, ale v České republice najdeme jen stěží. Rozdíl nalezneme i v tématech – zatímco se vtipy Wendy’s týkají každodenního života, u všech tří výše spravovaných profilů suverénně vedou politické narážky.

Není náhodou, že politika v humoru českých profilů převládá. V žebříčcích sledovanosti nevládnou celebrity a značky, ale novináři. Až 12 z 20 nejsledovanějších účtů totiž patří novinářům či médiím samotným. Jistě, najdeme zde i výjimky jako Petru Kvitovou, která je nejsledovanější českou osobností, hned na třetím místě nalezneme třeba Andreje Babiše. Je tedy evidentní, že povaha uživatelů na Twitteru je v Česku v porovnání se světem velmi odlišná. Zatímco v našem twitterovém rybníčku dle výše uvedených statistik nejspíše převládají uživatelé se zájmem o veřejné dění, ve světě je spektrum uživatelů daleko pestřejší.

Z tohoto důvodu by se napodobení Wendy’s, dbrandu a dalších sarkastických značek v Česku nemuselo vyplatit. Demografie českého Twitteru je nejspíš příliš úzká na to, aby takový pokus vyšel. Neznamená to však, že si nemohou zdejší firmy ze zahraničí v tomto ohledu vzít žádné ponaučení – na zahraničních příkladech je totiž jasně vidět, že lidé dokáží humor od firem ocenit, pokud je autentický. Jistou inspiraci určitě lze nalézt i ve způsobu, jak výše zmíněné příklady na sociálních sítích budují charakter své značky.

Jak citovat tento článek?

NGUYEN, Tony. Americký fast food se na Twitteru vysmívá zákazníkům. Ti to zbožňují. Jan VOHRALÍK, editor. In: Markething [online], 2018 [cit. 2019-02-20].  ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: http://markething.cz/americky-fast-food-twitter

Zdroje

https://www.vml.com/our-work/wendys

https://twitter.com/Wendys/

https://twitter.com/dbrand

https://twitter.com/Dictionarycom

https://www.thisisinsider.com/dictionarycom-good-twitter-account-2018-5

https://www.reddit.com/r/IAmA/comments/7jsvm6/we_are_the_team_behind_the_wendys_twitter_account/

http://www.follow.cz/ucty

https://friendorfollow.com/twitter/most-followers/