Facebook Twitter YouTube RSS Mail Instagram
Menu

ADC Creative Awards 2014 za nejkreativnější české reklamy předány

      16. 3. 2014
ADC Creative Awards 2014 za nejkreativnější české reklamy předány

V prostorách pražského Radiopaláce byly ve čtvrtek 13. března již po dvaadvacáté předány ceny za nejlepší tuzemskou reklamní a komunikační komerční kreativitu. Letos v novém konceptu a s novým názvem ADC Creative Awards. Oceňování dominovaly dvě reklamní agentury, avšak ani práce ostatních nezapadly. Mladým kreativcem roku byl vyhlášen Jakub Jeník, se kterým přinášíme krátký rozhovor. 

Dle hodnocení poroty letos nejvíce bodovaly agentury  Havas Worldwide Prague a Ogilvy & Mather. Soutěž spolehlivě ovládly a jejich souboj místy připomínal souboj titánů, který nakonec skončil výsledkem 11+1:14. Za redakci jsme si přesto odhlasovali remízu, protože kvalita hlavní ceny dorovnala ztrátu na Ogilvy.

Agentura Havas si odnesla 3 zlaté, 4 stříbrné, 4 bronzové ocenění a vyhrála i hlavní cenu – Grand Prix. Ogilvy bylo na pódiu pro 4 zlaté, 4 stříbrné a 5 bronzových sošek, které však byly nehledě na umístění stejně barevné. Na rozdíl od cen EFFIE, o kterých jsme vám psali zde, ceny ADC Creative Awards neoceňují efektivitu jednotlivých kampaní, ale především jejich kreativitu.

Pořádající Art Directors Club letos poprvé předával ceny pod názvem ADC Creative Awards. Z původního konceptu a názvu národní kreativity tak zůstala jen stejná soška pro oceněné a možné symbolické louskání. Pokud během večera nebylo do zpěvu neoceněným, zastoupili je moderátoři Nasty a En.dru, kteří ještě více podtrhli kreativitu večera.

Vizuály letošního ročníku soutěže, včetně titulního obrázku našeho článku, vytvořila agentura Made by Vaculik, společně s polským reklamním fotografem Pawlem Fabjańskim.

1160

Za co se udělovalo

Celé udělování bylo již standardně rozděleno do několika kategorií, avšak od minulého roku s malou změnou, a to novou kategorií, jež měla postihnout řemeslnou kvalitu zpracování. Pod jedním slovem, Craft. Celá tato kategorie byla rozdělena na několik podkategorií (film, ilustrace, typografie, digital, copywriting, music), a tudíž se jednalo o malou soutěž v soutěži.

Abychom nebyli zbytečně zdlouhaví, vybrali jsme nejzajímavější díla z děl vyhlášených. Další oceněné i přihlášené práce v jednotlivých kategoriích si můžete prohlédnout zde. Vítězné práce agentur postupují dále do evropské soutěže – Art Directors Club of Europe Awards.

Už ve zmíněné kategorii Craft nám nemohla uniknout práce od Kaspen/Jung von Matt, kteří se v podkategorii filmu vrátili opravdu tak zpátky v čase, že bychom se mohli potkat s kluky, kteří s Karlem Zemanem cestovali do pravěku. Celá práce, nazvaná „Aquila Team“, byla pro klienta Karlovarské minerální vody.


Ve stejné kategorii, ale jiné podkategorii, jednoznačně dáváme hlas i Zero Gravity od Leagas Delaney.


V kategorii Média si zlato odnesly agentury Mayer a McCann-Erickson za kampaň pro společnost Coca-Cola CZ & SK pojmenovanou „How to Steal a Commercial Break“.


V kategorii Rádio pro nás byla vítězem práce pro Světlušku. Poslechněte si sami.

Mezi naše favority patří i on-line kampaň vytvořená agenturou Havas Worlwide Prague pro Amnesty International ČR, s názvem 3 minuty stačí, která získala stříbro.

amnesty

Kampaň od Leagas Delaney na výstavu „Tim Burton a jeho svět“ v Praze.

1807-H100538_burton_design_digiboard

Kampaň společnosti Modrý Anděl s názvem „Pití je vaše věc, řízení hoďte na nás“, od agentury Made by vaculik.


A rozhodně digitální kampaň „audiostromy“ pro Český rozhlas, která byla ve formě aplikace ke stažení pro Android a pro iOS. Vytvořeno agenturou Ogilvy & Mather.

1005025_665896350128977_171797953_n

Speciální kategorie

Ve speciálních kategoriích ADC Creative Awards 2014, kterou byl například Zlatý ohníček, putovalo ocenění za výjimečný přínos české reklamě Richardu Stiebitzovi z agentury Wunderman.

Nejvyšší ocenění, v tomto případě Grand Prix, si v letošním roce odnesla agentura Havas za kampaň „Kulka,“ pro Český helsinský výbor.


Nejlepším klientem byl vyhlášen Pilsner Urqell.


Vítězem kategorie Young Creative, určené pro mladé studenty uměleckých školy a mladé kreativce do 28 let, byl vyhlášen Jakub Jeník za spot „Gorila“.


A protože náš zajímalo co na vítězství, ale i reklamu Jakub říká, přinášíme vám krátký rozhovor.

Mladá kreativa, která chce být zapomatovatelná

Markething: Zvítězil jste v kategorii Young Creative, ocenila vás porota složená z osobností tuzemské i zahraniční reklamní scény. Navázal jste díky tomu nějakou dlouhodobější spolupráci? Například s Komerční bankou, která kategorii Young Creative zaštiťovala? 

Jakub Jeník: První schůzky ohledně budoucnosti našeho spotu a dalších záležitostí by měly proběhnout v nadcházejícím týdnu, takže bohužel nemohu nyní říct, zda nějaká další spolupráce bude či nebude pokračovat. Já i celý náš tým bychom za to samozřejmě byli moc rádi, ale uvidíme, jak se to celé vyvine.

M: Jak nahlížíte na práci starších kolegů z reklamní branže?

JJ: Samozřejmě ji sleduji a snažím se jí studovat. Některé nápady a především následné zpracování jsou opravdu parádní a asi jako každý se snažím díky abych jednou měl možnost dělat něco takového nebo se jim minimálně přiblížit.

M: Předseda Art Directors Clubu Radousanne Hadj Mousaa mluvil o předávání klišé při tvorbě reklamy, co si o tom myslíte vy? Kopíruje mladá generace tu starší i v tomto směru? 

JJ: Naprosto se s jeho slovy ztotožňuji, sám jsem měl možnost vidět několik našich konkurentů v soutěži a i přestože jejich zpracování bylo velmi povedené a určitě velmi drahé, celkový dojem z jejich práce nebyl nijak oslnivý. Přesně jak řekl pan Moussa, taková videa už jsme tady viděli mnohokrát a každý je zná. Člověk by si mohl začít myslet, že jde o mustr který se „musí“ dodržovat. My jsme chtěli být jiní, a to si myslím, že se nám povedlo a jsme moc rádi, že to i odborná porota vzala stejně jako my.

M: Jak se jako mladý člověk díváte na reklamu celkově?

JJ: Sami víme, že reklama je v dnešní době buď špatná a nebo dobrá. Není nic mezi tím. A v 90% jsou ty dobré ty s nejlepším a nejoriginálnějším nápadem. Bohužel naproti tomu všude možně můžeme vidět spíše tu „špatnou“. Konzervativní, která se bojí vybočovat. Když se podíváme pár let dozadu a zavzpomínáme na reklamy, které si dokážeme vybavit, tak si vždy vybavíme pouze ty, které vybočovaly a byly originální. A to je podle mě příjemné, když si vaši reklamu lidé pamatují.

 

Galerie finálních prací mladých ve stejné kategorii je k zhlédnutí zde.

Zdroje:

http://www.adc-czech.cz

http://www.adceurope.org/

Jak citovat tento článek:

VOKOUN, Michal. ADC Creative Awards 2014 za nejkreativnější české reklamy předány. Markething.cz [online]. 16. března 2014 [cit. 2014-03-16]. ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: http: http://www.markething.cz/adc-creative-awards-2014-za-nejkreativnejsi-ceske-reklamy-predany.

Absolvent oboru Marketingová komunikace a PR na FSV UK. Zajímá se o filmový průmysl, popkulturu, memy a reklamu. Řídí se mottem „Through creativity to insanity“.